Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har filmat en novellfilm med Sony's Ex1, kodat om klippen till Cineform och klippt i PPro CS3. Nu är filmen klar och jag ska exportera ut filmen. Undrar bara om det finns några tips om hur man ska få ut det absolut bästa resultatet i den slutgiltiga filen? Jag vill ha en HD-fil som funkar för att spela på Dator och en fil för DVD-bruk. Vad ska jag använda för format och inställningar för att få ut det bästa? Jag vill inte ha det i Cineform-codec för att den ska kunna spelas på många datorer.

Postad

Kolla på HDV-info. Där finns det LÅNGA trådar i ämnet. Det jag av egen erfarenhet ger "halvtaskig" kvalitet är att från ett Cineform projekt bara köra File > Export > Adobe Media Encoder. Jag brukar köra ut en Cineform HD AVI, in i After Effects i en "D1/DV comp" och sedan exportera en Cineform SD AVI som jag sedan tar in i PPro för att koda MPEG2 och Windows Media HD.

Denna "workaround" pga att AE fortfarande skalar ner snyggare än PPro. Men AE kan däremot inte 2-pass koda Windows Media.

/Max

Postad

Det låter egentligen krångligare än det är.

1. File export som Cineform HD i PPro.

2. Importera till AE > skapa en DV comp > dra in klipp skala ner till rätt storlek > Add to render que som Cineform AVI SD > Render

3. Importera till PPro > Export som MPEG2

Jag tycker Wmv HD eller QT h.264 ger bästa bilden för HD (h264 är "för tillfället" bäst i QT Pro).

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...