Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är svårt att ge djupare kritik eftersom det är så kort, men några enkla saker:

1. Skriv inga kameraanvisningar, t.ex. KAMERAN ZOOMAR, NÄRBILD etc. När jag läser det ser jag ändå inte samma bilder i mitt huvud som du gör i ditt. Bättre är att koncentrera sig på det som händer och vänta med var kameran ska stå tills det är dags att rita bildmanus.

2. Använd bara förnamnet eller bara efternamnet på karaktärerna. Alltså JONNY istället för JONNY SEGERBERG. Det blir så många bokstäver att läsa annars. :-)

3. Dialogen med prästen låter extremt formell och litterär. Ska de verkligen uttrycka sig så?

Postad

Ja du, det är för kort för att jag vill säga något egentligen. Men, det händer inte särskilt mycket, tycker inte att det har börjat särskilt spännande. Känns lite onödigt att vi ska lära känna Anna (vi ser henne i skolan osv) om hon ändå ska dö.

Där emot tycker jag att titeln var bra, reagerade och ville läsa :)

Postad

Läste och tyckte jag hängde med bra i manus.

En hemsk historia, kall och rå världen kan vara ibland hmm..

Tycker inte manuset är för kort för att se denna meningslöshet, råhet, och

detta med att vi vet inte så mycket om de vi har omkring oss, eller något annat heller för

den delen, vad som helst kan hända.

Titeln är jag dock lite fundersam över, förstår att du vill dra accosiationer till död och kyrka,

men tycker kanske inte det passar in. Möjligtvis om mannen i början är med vid en

gravsättning, men ber samma bön (det tycker jag ger en tyngd på alla de seremonier och

traditioner vi har idag, men som gör vissa lite skenheliga).

Möjligtvis då, men kanske skulle hitta något annat ändå.

Lycka till

Postad

Bra att du la upp en längre version så det är lättare att ge kritik. Nu läste jag bara fyra-fem sidor, och efter det kunde jag avgöra att det du behöver tänka på framför allt är att det måste hända något som för handlingen framåt för varje scen. Varje scen måste vara intressant och ge någonting. Första scenen i kyrkan är intressant, men på resten av de sidor jag läste hände det inte så mycket över huvud taget.

Har du läst någon bok om hur man skriver manus? Om inte, gör det! De ger bra inblick i vad som är viktigt att tänka på.

Postad
Bra att du la upp en längre version så det är lättare att ge kritik. Nu läste jag bara fyra-fem sidor, och efter det kunde jag avgöra att det du behöver tänka på framför allt är att det måste hända något som för handlingen framåt för varje scen. Varje scen måste vara intressant och ge någonting. Första scenen i kyrkan är intressant, men på resten av de sidor jag läste hände det inte så mycket över huvud taget.

Har du läst någon bok om hur man skriver manus? Om inte, gör det! De ger bra inblick i vad som är viktigt att tänka på.

har du kanske ett tips på någon som jag kan läsa?

När e de tänkt att detta manus ska bli film? Jag gillade storyn.

När jag fått ett bättre manus, samt när det börja närma sig Osby Kommuns egna mindre lilla kortfilms festival nästa år

Postad
har du kanske ett tips på någon som jag kan läsa?

Ja, det finns ju den som man absolut "måste" ha läst om man skriver manus: Syd Field: Screenplay. Den tar upp det mesta man bör veta om det tekniska och praktiska. En annan bra och populär bok är Chris Vogler: The Writer's Journey, men den handlar mer om hur man skapar karaktärer och lägger upp storyn. Story lär vara bra också, men den har jag inte läst.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...