reflecs Postad 10 april 2008 Postad 10 april 2008 Jag har så dålig koll på det här med ljudet i filmen. Jag filmar med en Canon XH A1 och spelar in ljudet med 2 micar. En som sitter på kameran och en trådlös mygga från Sennheiser. 1. Hur bör jag ställa in reglagen på kameran för att spela in ljudet från båda micarna samtidigt och sedan kunna tysta ner en kanal helt och hållet när jag redigerar i PP CS3? Jag har läst i bruksanvisningen men blir faktiskt inte mycket klokare på det. Har provat och filmat också för att testa vilket inställning som är korrekt men jag upplever att jag får likadant resultat med olika inställningar. 2. När jag exporterar en färdig film som t.ex. WMV vad bör jag ha för inställningar för ljudet? Jag vill ju att det ska låta bra även om man kollar på filmen men mono högtalare så att inte t.ex. talet hörs väldigt svagt. Tacksam för svar. 0 Citera
Luzer Postad 10 april 2008 Postad 10 april 2008 Du ska spela in myggan på ena kanalen och miken på andra, så du får det separerat, men det gör du nog redan. Sen finns det ingen "korrekt" inställning på kameran då det beror helt på vad du spelar in, och i vilken miljö etc. Du får helt enkelt testa dig fram, kör manuella inställningar och försök ligga runt -12 med dialog och topparna får ju inte gå över 0. Så ha hellre då lite mer headroom men det är inte helt lätt alla gånger då det ibland är mycket dynamik i det man spelar in. När du redigerar så får du sitta och reglera varje klipp för sig volym-mässigt. Då kan du ju enkelt jämna ut det någorlunda beroende på hur mycket bakgrundsbrus du har fått med. Låter mikarna väldigt olika så är det svårt att inte få det att hoppa mellan tagningarna. 0 Citera
reflecs Postad 10 april 2008 Författare Postad 10 april 2008 Ok... stort tack för ett bra svar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.