Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena.

Har spelat in lite material, litte flummiga saker, med min nya Panasonic nv gs-230 som spelar in i 16:9.

Jag använder Sony Vegas 7.0 för att redigera. Har inte ändrat några inställningar, utan bara Capture video och sedan lägger in det jag vill ha, redigerar, och renderar i PAL AVI, som tydligen ska vara det bästa formatet?

Men ändå så blir kvaliten ganska dålig. Jag trodde att kameran var bättre än så. Filmen blir inte widescreen, utan blir helt kvadratisk.

Så hur gör jag för att behålla formatet och kvalitén genom hela processen?

Posted

ja för det första så får du inte låta bli att ändra inställningar i programet. välj "file" sedan "new" sen måste du välja projekt instälningar som t.ex dv Pal 4:3 eller 16:9 som är wide screen sen kan du ändra render quality till best och så vidare... gå i genom alla inställningar så dom passar dig och din kamera. sedan i capture fönstret kan du oxå gå till typ prefrerens eller nått sånt och ändra så den kör capture i pal och inte ntsc. (har för mig att man kan ändra det i vegas). vid slutrenderingen måste du också se till att du renderar ut i rätt instälningar så som pal, 16:9 och så vidare.

Abbe

ps. snälla det finns hur många såna här trådar så det är inte klokt. så sök lite på forumet innan du lägger upp nya intetsäjande trådar.

Posted
ja för det första så får du inte låta bli att ändra inställningar i programet. välj "file" sedan "new" sen måste du välja projekt instälningar som t.ex dv Pal 4:3 eller 16:9 som är wide screen sen kan du ändra render quality till best och så vidare... gå i genom alla inställningar så dom passar dig och din kamera. sedan i capture fönstret kan du oxå gå till typ prefrerens eller nått sånt och ändra så den kör capture i pal och inte ntsc. (har för mig att man kan ändra det i vegas). vid slutrenderingen måste du också se till att du renderar ut i rätt instälningar så som pal, 16:9 och så vidare.

Abbe

ps. snälla det finns hur många såna här trådar så det är inte klokt. så sök lite på forumet innan du lägger upp nya intetsäjande trådar.

Jag tänkte mig mera att någon kunde hjälpa mig, berätta för mig vilka inställningar som passar just MIN KAMERA. Det var det jag ville ha hjälp med. Min Panasonic gs-230, som sagt.

Sen så har jag en till fråga.

Hur förminskar man en film? På internet så kan man ju se videor som är bra kvalité, och dom är nästan alltid små. Så hur förminskar man den? I Vegas, eller behöver man ett annat program?

Tack på förhand

Posted

angående din kamera. om den är köpt i sverige så ska du ha PAL DV Widescreen (720x576; 25,000 fps).

angående hur man förminskar en film så beror det ju på vad du renderar det till för format och vad för upplösning. ett exempel är youtube. för att få bra kvalle där brukar jag rendera till wmv format i upplösningen 320*240. filen blir mycket mindre men du ser ingen skilnad angående upplösningen eftersom youtube fönstret inte är mycket större. annars så beror det oftast på vilket format och hur hårt komprimerad den är.

Abbe