Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag tänkte visa en super 8 loop på ett galleri under en utställning. Nu undrar jag om någon har koll på följande:

* Vilka projektorer som är bra och vad man skall tänka på när man köper en begagnad projektor? Finns en del på Blocket

* Hur jag praktiskt gör när jag skall loopa filmen. Jag antar att jag måste fixa en skarvapparat en s.k. splicer. Ibland verkar det höra till tejp och ibland ett slags lim. Vilket skall man använda?

* Jag måste väl också förlänga armen på projektorn så att filmen kan gå runt runt utan att snurra upp sig. Eller ha flera hjul. (Den skall bara vara i ett par sekunder)

Postad

Köp en projektor som du vet fungerar, de brukar skriva det i annonsen och kräva någon krona extra för den. Det är det värt.

Du kan kolla upp i förväg att det ska gå att köpa nya lampor till den och köp gärna så du har med dig i reserv till visningsdagen. Kanske rentav byta ut lampan så du har en ny lampa i, så är risken mindre för att den ska gå sönder mitt i din visning. En del projektorer använder kvicksilverlampor som inte längre går att köpa, de får helt enkelt inte tillverkas längre.

Kolla hur drivremmen ser ut, kanske rentav byta ut den inför visningen. De har torkat och går ofta av (de gamla drivremmarna alltså), hittar du ingen som säljer drivremmar kan du ta med dig den gamla drivremmen och gå till någon butik som säljer diverse band/remmar och be dem hitta en som är så lika som möjligt. Vi har en butik i Uppsala som heter Dione kullager (de säljer i princip bara kullager och drivremmar), borde finnas liknande på andra ställen i Sverige.

Det spelar ingen större roll om du använder cement eller tejp. Filmcement är starkare (om du gör rätt) och ger generellt sett mindre synliga skarvar, men tejp fungerar det med (om du har tejpskarvar till den, de flesta skarvapparater som använder tejp behöver specialtejp).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...