Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag ska filma en multikamerainspelning av en teaterföreställning, och har tillgång till 3 kameror i dagsläget: 1st Panasonic DVX100 och 2st Sony HVR-A1E.

Till den fjärde kameran väljer jag mellan att hyra in en Sony PD-170 och en Z1E.

Z1:an är ju antagligen bättre, men den är å andra sidan 50% dyrare att hyra. Beställare är en ideell förening som har en tight budget.

Slutprodukten är en DVD (16:9), och kameraljudet spelar ingen roll (ljud spelas in externt)

Det är som sagt en teaterföreställning med musik, och med rörligt färgat ljus, och vi som ska ratta kamerorna är nybörjare, så det är en klar fördel med en kompetent automatik.

Vilken av dessa kameror ska jag välja, och vilken placering av kamerorna rekommenderar ni?

En kamera kommer att vara statisk och bara filma hela scenen hela tiden, två kommer stå med stativ i vardera sidogång, och en handkamera från första raden.

A1E:orna verkar ju lämpliga att ha i sidogångarna, men hur ska man tänka vad gäller DVX-100 och Z1/pd170 för helbild respektive handkamera?

Posted

DVX100E har ren progressiv scan på sina bilder i SD. Z1:an halverar upplösningen för att få progressiv scan HD. Du kan få problem med att blanda Z1 om du kör cinemode med andra format.

Om du väljer DVX100E som fast kamera och hyr in en PD170 som handkamera kan du skruva på vikter på PD170 så att du får mjukare rörelser.

Men ditt stora hinder blir att blanda tre kameror med fyra olika objektiv så att det ser enhetligt ut.

Likväl kan det bli ett bra minne för livet när DVDn är klar.

Lycka till

Här är en länk till en manual på HVR Z1E

http://www.sony.co.uk/biz/support/ShowExternalPage.action?product=HVR-Z1E&site=biz_en_GB&pageType=manualPopup&sectiontype=Support&externalUrl=http%3A%2F%2Fpdf.crse.com%2Fmanuals%2F2514607131.pdf&externalLinkType=manual

Posted

Ska jag köra dvx100:an i progressivt läge, trots att alla andra kör interlaced?

I och med att det är teaterproduktion har "film-looken" inget egenvärde i sig.

Slutprodukten blir som sagt i 16:9 och SD, DVX100:an har ju inte stöd för "äkta" 16:9, ser det konstigt ut att blanda äkta wide och letterboxad dvx100?

På samma sätt stöder alla sonykamerorna HDV (utom pd170), ska jag filma allt i DV för att få jämnare kvalitet, eller gå på HDV när jag kan för att sedan gå ner till SD när allt är klart?

pd170 verkar inte heller ha stöd för 16:9. Logiskt sett känns det som att en kamera med "äkta" 16:9 borde ge bättre widescreenbild än en 4:3-kamera. Är det nog som argument för att välja Z1 framför pd170?

Det kommer ju garanterat att synas i slutprodukten att olika kameror används. Förra året körde vi med 3 konsumentkameror + DVX100, och det blev rätt hoppigt att se på. Så i år kommer det att bli mjukare hur som helst, men det är ju alltid kul att få leverera så bra slutprodukt som möjligt.

Posted

Det är lite mer än bara antalet pixlar och 4:3- eller 16:9-CCDer som styr hur det ser ut. Det viktigaste är objektivet och dess prestanda. Sedan kommer en blandning av upplösning, scanningsmetod och okända faktorer.

DVX100 scannar vid 25P progressivt alla linjer till en bild. De som kör 50i tappar hälften när deras bilder görs om till progressiva, och upplösningen minskas.

Ett förslag är att du spelar in samma scen med alla fyra kameror och ser hur du kan klippa ihop dem i både 4:3 och 16:9. Med scen menar jag repetition eller statiskt teaterscen.

Du kan sedan själv se hur det ser ut och välja bästa lösning för ditt projekt.

Posted

Jo, att prova själv är såklart alltid bäst, men i det här fallet är det pengarna som styr, och jag får kamerorna samma dag som jag ska filma.

På vilket sätt minskas upplösningen om man konverterar 50i till 25p? borde det inte innebära en halvering av frameraten, med bibehållen upplösning?

Posted
Jo, att prova själv är såklart alltid bäst, men i det här fallet är det pengarna som styr, och jag får kamerorna samma dag som jag ska filma.

På vilket sätt minskas upplösningen om man konverterar 50i till 25p? borde det inte innebära en halvering av frameraten, med bibehållen upplösning?

Nu kan jag inte alla modelers prestanda i huvudet. Men en metod att skapa progressiva bilder från interlace:ade är att bara ta ett fält och låta det vara den progressiva bilden. En annan metod är att väga samman de två fälten till en bild. Båda dessa metoder halverar upplösningen.

Om du har en äkta progressiv scanning av alla linjer kan du dela upp den i två fält som fungerar utmärkt som interlaced 50i.

Kan du inte hyra kamerorna en dag extra, eller spela in med de kameror du har tillgång nu, och sedan snabbkomplettera med de övriga kamerorna.

Du verkar sitta i en sits med teknikblandning utan att ha tiden att utvärdera ens det som skrivs här.

Det är en av avigsidorna med att blanda system.

Posted

Kamerorna som jag har "nu" är kameror som jag fått klartecken att få låna till inspelningen

DVX100:an kommer jag få samma dag som inspelning, och A1E:orna nån dag innan.

Problemet är också att jag har inte tillgång till teatern förrän nästa vecka, och inspelning är fredag nästa vecka. För att hyra kamera måste jag bestämma mig lite innan det.

Men hur som helst, det jag behöver hjälp med nu är valet mellan Z1 och pd170.

Du rekommenderade pd170 med motiveringen "Z1:an halverar upplösningen för att få progressiv scan HD", om jag inte fattat dig fel.

Att filma i äkta 25P och sen interlace:a den till slutprodukten är ju inga problem, men jag ser ingen poäng i att konvertera 50i till 25P för att sedan interlace:a den till slutprodukten (dvd)