Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har ett bekymmer som jag inte kan reda ut. Jag har filmat ett musikuppträdande med tre Panasonic NV GS 500, samt spelat in allt ljud på Cubase SX, separata kanaler. Videon är redigerad med ljudspåret från endast en kamera hela tiden för att ljudet skall synka. (Redigerat i Adobe Premiere 2.0) Ljudfilerna är mixade och redigerade, samma sak där, inget är klippt eller liknande, utan ljudfilen skall vara lika lång som kamerans. Cubaseljudet är 16 bit 48 kHz, kameraljudet 16 bit 48Khz, enligt min mening borde nu min nermixade fil från cubase vara identisk med kamerans ljud (nermixad till 48kHz oxå). Importerar jag ljudet till premiere så kan man redan efter ett par sekunder höra hur Cubasefilen springer ifrån resterande ljud. Varför? Någon som vet. Kan man synka Cubase mot Premiere på något vis och köra programmen mot varandra i realtid. För jag antar att något blir fel i nermixen från cubase, men råfilerna måste ju nästan vara identiska. Vad tror ni?

Postad

Kamerorna synkar mot varandra, säkert möjligt att det misstämmer nån tusendel, men det brukar gå korrigera. Nu snackar vi om filmfilen som är 60 minuter lång och en ljudfil som är 52 i runda slängar. Det är inte bara några kristaller. Jag har faktiskt inte kollat om det stämmer mot råfilen utan hoppade direkt hit för att höra med er om det finns vägar att lösa det här på. Hur gör andra som ljudsätter utanför videoredigeringsprogrammet? Vilka program används och hur gör man allt smidigare. Känns som att spela in med cubase och redigera med premiere, exportera film och slaskljud från premiere för att ljudlägga klart i Cubase, exportera ljudet för att lägga in det i premiere igen för att göra den färdiga filen, är en ganska omständig väg att gå....

Postad

Andra som ljudlägger film kollar alltid om det är fel på originalfilen först av allt.

Det är olika vilka program som används. Av dom vanligaste använder vissa Pro Tools, andra Pyramix, jag & en hög andra använder Nuendo.

På lägre nivå använder väldigt många Cubase & Logic.

Man klipper filmen helt klar, ljudlägger i valfritt program, & muxar (sammanför lju & bild) i ett nytt filmproject.

Varför gör du så där?

Postad

Jag funderar på om det kan ha blivit nåt jox med tidskoden, att du kanske kör 25 fps i ett projekt och 24 i ett annat. Men tycker inte att det ska ha någon betydelse om du spelat in ljudet för sig. När det gäller konvertering hit och dit och uppspelning i olika framerate så tycker jag själv det är en djungel varje gång och man fattar hur man ska göra men nästa sekund vet man inte riktigt vad det var man förstod eller varför :/

Men det du kan göra är väl att felsöka vidare, ta ett enstaka klipp, scen, och kolla hur många frames det är i cubase, samtidigt som du kollar hur långt det är i PP. Borde ju inte vara så svårt att hitta var själva haken är och var det blir fel. Och när man vet mer noga var det skiter sig är det lättare att veta i vilken ände man ska börja för att få ordning på det.

Onödigt att börja pitcha å ha sig om man inte behöver.

Det kan du ju också kolla förresten, man hör ganska tydligt om det spelas upp för sakta eller för långsamt. Du har ju samma fil menar jag, ska den vara 10s men när du spelar upp den är den 9s så hör du ju att det är uppitchat, och antagligen är det just ett uppspelningsproblem isåfall.

Postad
Andra som ljudlägger film kollar alltid om det är fel på originalfilen först av allt.

Det är olika vilka program som används. Av dom vanligaste använder vissa Pro Tools, andra Pyramix, jag & en hög andra använder Nuendo.

På lägre nivå använder väldigt många Cubase & Logic.

Man klipper filmen helt klar, ljudlägger i valfritt program, & muxar (sammanför lju & bild) i ett nytt filmproject.

Varför gör du så där?

Jag kollade inte orginalfilen först just därför att vi slog i gång kameror och inspelning samtidigt, samt slutade inspelningen exakt samtidigt, jag har jobbat i Cubase i 10 års tid och det programmet har aldrig kortat av en ljudfil efter avslutad inspelning, dock förstår jag att det gör det om jag ändrar samplerate. Varför jag gör så.... ja... jag vet inte hur annars jag ska göra. För att jag i Cubase ska kunna redigera ljudet till filmen så måste jag ha filmen att gå efter för att kunna mixa så det låter "som det är filmat" så att säga. Och då vill jag gärna ha en ljudslask från det redigerade materialet för att kunna synka ljudet, för det är lättare mot två ljud spår motför att synka ljud mot bild. Därför gör jag så. När det är mixat så ska det ju tillbaka till videomaterialet igen. Så det blir mycket in och ut... Därför skulle jag vilja synka premiere mot Cubase, så man kunde köra dom på två olika datorer till exempel.

Postad
Jag funderar på om det kan ha blivit nåt jox med tidskoden, att du kanske kör 25 fps i ett projekt och 24 i ett annat. Men tycker inte att det ska ha någon betydelse om du spelat in ljudet för sig. När det gäller konvertering hit och dit och uppspelning i olika framerate så tycker jag själv det är en djungel varje gång och man fattar hur man ska göra men nästa sekund vet man inte riktigt vad det var man förstod eller varför :/

Men det du kan göra är väl att felsöka vidare, ta ett enstaka klipp, scen, och kolla hur många frames det är i cubase, samtidigt som du kollar hur långt det är i PP. Borde ju inte vara så svårt att hitta var själva haken är och var det blir fel. Och när man vet mer noga var det skiter sig är det lättare att veta i vilken ände man ska börja för att få ordning på det.

Onödigt att börja pitcha å ha sig om man inte behöver.

Det kan du ju också kolla förresten, man hör ganska tydligt om det spelas upp för sakta eller för långsamt. Du har ju samma fil menar jag, ska den vara 10s men när du spelar upp den är den 9s så hör du ju att det är uppitchat, och antagligen är det just ett uppspelningsproblem isåfall.

Jag var ute och surfade runt och upptäkte det du pratar om i går. Jag visste inte att det fanns inställningar för video i Cubase (jag pysslar ju bara med ljud.... hehe) så jag ska under dagen kolla vad dom inställningarna säger.... Tack för tipset!

Postad

Jag har bara jobbat ytterst lite i cubase och då endast med musik så jag har aldrig kikat något på videostöd eller tidskod etc där, men det borde ju finnas eftersom man kan jobba med video i programmet också. Du kör ju nästan säkert 25fps i PP så det är det du ska köra i Cubase också.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...