månbasen Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Det är så att jag ska ut nu till veckan och filma ett par stillbilder till min film. Problemet ligger i att jag endast har en Panasonic NV-GS50 till hands, och jag ska nämligen spela in resten av filmen med en Canon XH A1. Dessutom kan inte Panasonicen filma progressivt som Canonen kan. Jag kommer att filma resten av filmen i 25F. Hur kommer resultatet se ut när jag har använt mig av två olika kameror? Och dessutom 50P på ena och 25F på andra? Kommer man som tittare märka att man använt sig av 2 kameror? Finns det ngt knep i redigeringen sen för att fixa eller är det helt hopplöst? Det handlar liksom bara om några etableringsbilder vid en hamn. Havet. Fabriker. Ingen rörelse i varken kamera eller bild. 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 om det inte innehåller någon rörelse så är det hyfsat lungt eftersom den då inte behöver lägga interlacingen över ny rörelser utan samma hela tiden. Sen kan du alltid köra deinterlacing i typ adobe premiere i renderingen av det materialet. som du skrev. "Det handlar liksom bara om några etableringsbilder vid en hamn. Havet. Fabriker. Ingen rörelse i varken kamera eller bild." om det är så kan du väl lika görna ta med stillbildskameran och undvika fåglar (och sånt som rör sig i bakrunden) så kan du använda stilbilder i stället. då behöver man ju inte vara orolig med intelacing i alla fall. Det kan i för sig se lite B och dött ut. Abbe 0 Citera
månbasen Postad 18 mars 2008 Författare Postad 18 mars 2008 tack för svar. jag tror att man skulle märka att man använt sig av stillbildskamera. men deinterlacing i premier låter super! 0 Citera
vilcans Postad 18 mars 2008 Postad 18 mars 2008 Om ingenting rör sig på bilden bör det inte vara någon skillnad på interlaced och progressivt, så det borde vara lugnt. Att deinterlaca blir då onödigt. 0 Citera
video_sync Postad 18 mars 2008 Postad 18 mars 2008 Om ingenting rör sig på bilden bör det inte vara någon skillnad på interlaced och progressivt, så det borde vara lugnt. Att deinterlaca blir då onödigt. Där blir en viss skillnad, dock inget som upplevs som störande för tittaren vid enstaka kortare klipp som dessutom inte innehåller några kamerarörelser. Den vanlige tittaren förstår inte den tekniska skillnaden, just därför upplevs det inte vid kortare inslag av progressivt och interlaced blandat material som något störande. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.