Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hoj!

I sommar ska mitt företag göra en programserie i 9 delar där vi filmar båtracing. Vi kommer att skjuta med PD-170, som flest med 7st + 3 hjälmkameror + Jimmy Jib mm. Nu är det som så att till det största racet; "Roslagsloppet" om någon känner till det, kommer vi att ha en helikopter till förfogande och mitt dilemma är då följande:

Den här produktionen filmas ju i SD, men till nästa år kommer vi att gå över till HD. Funderar därför på att skicka upp en HD-kamera i helikoptern, då det materialet kan återanvändas i en eventuell HD-showreel. Ska man skala ner HD till SD i det här fallet eller kanske bara croppa? Vi kommer att skjuta i 16:9 med Pd-170'orna (Jag vet, falsk w.s., men det ser häftigare ut, och det är ju det som är meningen).

Ska man skjuta HDn i 720p eller 1080i? Valet blir nog Canon XLH1 eller JVC GY-101, beroende på upplösning. (Ljud & BildMedias sortiment)

Redigeringen sker på två plattformer:

Canopus DVRex Pro m. Premiere 1.51

Blackmagic Multibridge Pro m. Premiere CS3

[OT] Förstnämnda är till salu btw. [/OT]

Alla tips är till stor hjälp.

//K

Postad

Eftersom du använder DVRex med Premiere Pro måste du ju byta upp dig till något som klarar HD - t ex Canopus Edius Pro 4.5 (eller 5 som kommer till hösten). Det klarar detta i realtid om din dator hänger med. Jag håller på med ett projekt i HD som redigeras i HD men till en början läggs på DVD. Den ned konverteringen går direkt i Edius genom den inbyggda pluggen Edius Procoder Express.

Jag har också Premiere Pro 1.5 med det behövs en uppgradering där också för att kunna göra motsvarande i Premiere. Det vet Max mer om!

Postad
Eftersom du använder DVRex med Premiere Pro måste du ju byta upp dig till något som klarar HD

Jag har som sagt Blackmagic Multibridge Pro, vilken klarar alla olika hd-format. Tänkte att man kunde skala ner HD-klippen där, skjuta ut dom som .avi och sedan använda samma fil i båda redigeringarna.

Anledningen till att vi har två redigeringar är att två olika versioner ska klippas samtidigt. (En för web-tv och en dvd-version)

Postad

1.51 av PPro klarar ju iofs HDV 1080i, men den versionen konverterar klippen och alla renderingar är rätt sega...

Frågan är om inte 1080i är att föredra i detta fall, med så mycket snabba rörelser. Det är nog risk för rätt ordentlig strobe-effekt med 720P som skulle skilja sig mycket från PD170. Jag skulle ta Canon och sedan ev skala ned direkt via kameran. Ni kan ju testa och jämföra via multibridgen, men en nackdel är ju att Canon XL H1 inte har embedded audio via SDI så ni får dra ljudet separat, vilket iofs Multibridgen underlättar kraftigt.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...