Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Precis djort klart en längre film på 40 minuter som innehåller mycket:

1. intervjuer (där det förekommer viss vindbrus)

2. musik

När jag lyssnar på den färdiga filmen på datorn (enkelt ljudkort och billiga högtalare) låter allt kanon.

När jag kollar/lyssnar på filmen på en 28tums 4:3 tv från 1996 (panasonic stereo) låter det kanon

När jag kollar/lyssnar på filmen på en nyare widescreen tv (ej plattTV) låter det inte så bra. Musiken har en tendens att låta högre än intervjuerna samt att vindbruset är betydligt högre. Nästan som om någon är på volym kontrollen genom filmen. Är detta för att den TVn har större "register" i ljudbilden och klarare ljud.

EDIT:

på min Widescreen TV går det ställa in ljud inställningar, och där var två inställningar gjorda:

AI = on

Ambience= on

När jag ställde dem på off istället blev ljudet bättre. Hela filmen fick samma ljudstyrka rätt igenom oavsett om det var musik eller intervjuer.

Lite skumt. Plus att jag annars anser att de två inställningarna gör att normal TV / Filmer låter bättre då intsällningarna är på.

Vad behöver jag göra med ljudspåret i filmen för att det skall funka i alla oilka inställningar på TV. Det kav ju vara så att en del av de som kommer titta på filmen kommer ha TV utan inställningsmöjligheter och viseversa.

Det låter verkligen inte så bra då filmen spelas upp med AI och Ambience "on". Därför måste det ju vara något med mitt ljudspår som inte är korret. Måsta man alltid köra kompressor på den slutgiltiga filen om man blandat musik/intervju m.m. Hur gör man i så fall.

Hur skall jag veta vad som är det korrekta ljudet, vilken tv/dator ljuger.

Även i hörlurar från datorn låter det bra.

Peter

Postad

Jag kör aldrig med olika ljudinställningar på tvn, då ändrar man ju på hur det var tänkt att låta från början. Så gå efter hur det låter utan att låta tvn göra om mixen ännu mer. Det du vill höra är hur olika högtalare och stärkare färgar ljudet och hur stort register de spelar. Man kan inte göra en mix så att den låter bra efter att alla olika tv apparater skruvat till ljudet ännu mer. Det finns ju inget facit att "gör så här så låter det bättre" då det är så olika beroende på vad man lyssnar på.

Säkrast är att lyssna i ett system som du känner till och vet hur det låter när det låter bra.

Postad
Jag kör aldrig med olika ljudinställningar på tvn, då ändrar man ju på hur det var tänkt att låta från början. Så gå efter hur det låter utan att låta tvn göra om mixen ännu mer. Det du vill höra är hur olika högtalare och stärkare färgar ljudet och hur stort register de spelar. Man kan inte göra en mix så att den låter bra efter att alla olika tv apparater skruvat till ljudet ännu mer. Det finns ju inget facit att "gör så här så låter det bättre" då det är så olika beroende på vad man lyssnar på.

Säkrast är att lyssna i ett system som du känner till och vet hur det låter när det låter bra.

Precis, har kollat på 4 olika TV nu, och om ingen TV har extrainställningar på (typ ambience, music preset eller liknande) så är ljudet ok.

Däremot känns det som min ljudfil inte är 100%. Detta med tanke på att om jag stoppar in en vanlig DVD film (hollywood, musikvideo etc) så låter de ok med både TVs orginalinställningar, men ändå ok om jag ställer in ambience och annat. Det förändrar naturligtvis ljudet lite, men inte så drastiskt som min film.

Tack för ditt svar.

Postad

En av "kriterierna" på en riktigt bra mix är just att den låter bra i alla system, vilket är väldigt svårt att uppnå. Och krävs att man är väldigt kunnig och känner sin lyssning väl. Och därför är det bra att du gör precis det du gör, provlyssna på så många ställen som möjligt. När man köper ett par studiomonitorer för att mixa i så vill man inte ha ett par som alltid låter så bra som möjligt, man vill ha ett par man hittar bristerna i mixen i, och där det låter riktigt bra först när det är en riktigt bra mix :)

Att jämföra sin mix med en hollywoodrulle är kanske att lägga ribban lite för högt enligt min mening, säger inte att det är fel att sikta mot stjärnorna, men försök nog vara nöjd med mixen även om den inte kommer låta som jurrasic park eller liknande ;)

Postad

Ett sätt att få sånt här att funka bättre är att comprimera materialet ganska hårt.

Det kräver bra medlyssning när du jobbar med det, men sånna tv-effekter reagerar gärna på dynamik.

Det är faktiskt as-bra att råka ut för sånt här! Inte fan är det kul (jag vet av erfarenhet), men man får sig en värdefull frågeställare man inte gärna vill ha när det väl gäller...

Testa att lyssna noggrant på vad som händer på TV:n.

Sen försöker du matcha upp dom felaktiga elementen i programmet. Gärna med compressor, men håll focus på själva volym-redigeringen.

Kan du koppla upp din arbetsstation direkt på TV:n så har du en fördel.

Sen lyssnar du på ditt vanliga system. Låter det fortfarande bra där? Om ja: Problem löst; lär dig lyssna efter samma saker framöver.

Om nej: Fortsätt att leta efter felet.

Om du gett upp; Lämna över till någon som kan, men arbeta gärna vidare på problemet när du har tid :-)

Sånna här saker är en fråga om erfarenhet. Ljud är det teknologiskt sett mest avancerade momentet i hela filmproduktionen, & det tar tid att få fason på.

...tolka nu för fan bara inte den kommentaren som att ljud är svårare än alla andra saker inom film. Det är bara mer tekniskt bundet.

Vad har du för högtalare & ljudkort förresten?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...