Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har en DVD med en inspelning från en konsert som jag skulle vilja byta ut ljudet på till en inspelning som gjordes med annan inspelningsutrustning som jag har på CD.

Jag har mac och final cut express. Jag är nybörjare och gjorde som så att jag drog in alla .vob-filer från dvd:n samt alla ljudfiler från cd:n och samlade det i ett final cut-projekt. Sedan tog det evigheters evighet för datorn att rendera allt. Efter det så försökte jag synka alla ljudspår med bilden, vilket var enormt svårt. Jag har lyckats sådär, men nu vill jag även exportera ut det och bränna på dvd igen med olika "spår".

1.)

Ska det ta flera timmar att rendera drygt 1,5h video för att kunna redigera det? Jag har en G5:a på 2.1GHz. Är det ens rätt som jag har gjort med .vob-filerna eller brukar man göra på annat sätt?

2.)

Hur synkar jag enklast ljudspåren till bilden? Nu drog jag ljudspåret och om det inte låg rätt så drog jag det lite till. Jag tycker inte att jag har prickat helt rätt en enda gång och ljudet ska matcha bilden exakt som det är inspelat. Finns det något fält där man kan skriva in positioner i tid i stället för att dra för hand? Jag tycker inte att mina drag blev exakta nog.

3.)

Hur ska jag exportera detta sedan? Vilket format och så? Jag vill som sagt skapa en DVD med flera spår som motsvarar konsertens låtar. Skapar jag en sequence för varje spår och exporterar eller gör man markers och exporterar ut? Eller som en enda fil och sedan gör spår i toast eller annat bränningsprogram?

4.)

Jag tycker även att det är små artifekter på bilden när jag kollar på det i final cut. Allra helst i klipp med snabba rörelser. Blir liksom horisontala fartränder. Inga större missöden, men jag tror inte att det är så på original-dvd:n. Jag har som sagt bara dragit in .vob-filerna och låtit FC rendera det utan någon kompression vad jag vet. Jag fick en sammanlagd filstorlek på drygt 15GB efter renderingen. Ska det vara såna filstorlekar?

Många frågor, men jag hoppas att jag kan få några svar :) Enorma mängder tack!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...