jens.alwebox.tninet.se Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 Hallo! Håller på att avsluta ett mycket gammalt (2005!) men "nästan klart" semesterfilmsprojekt, som tyvärr ligger redigerat i Pinnacle-projektformat (.stu) Därför är jag således tyvärr tvingad att försöka färdigställa det i PINNACLE studio PLUS 9 (.4.3) (JAAA, jag hade aldrig valt detta program nu!) MYCKET RIKTIGT, - DET FUNKAR INTE ATT SLUT-RENDERA!?: Varje gång så stannar renderingen vid ungefär samma läge, halvvägs i filmen?! (Filmen är ganska lång, -ca 70min, kan det spela roll?) Har försökt flera alternativ (till, AVI (DV video encoder format), MPEG, som fil till datorn, eller komprimerat till disk i motsvarande format), Tycker det är omöjligt att avgöra om renderingen fryser, väntar, eller går in i en annan fas, då processen går över filmen obehindrat första varvet (ser ut att jobba OK, då tidslinjens markör rör sig framåt ända tills den stannar.) Men inget verkar "hänga sig" riktigt egentligen; Animeringen av den "flytande randigheten" i förhandsgransknings-fönstret flyter på........(men det blir INTE en längre grön del av stapeln!) (grön färg för färdig del, blå för kvarstående del) Muspekaren funkar, och det går utmärkt att avsluta renderingen på avsedd knapp. Men renderingen står HELT still och tidslinje-markören STANNAR helt, och har stått stilla i minst 2 timmar !(orkade inte vänta längre) Har provat att dela filmen i 2 eller 3 delar, men det verkar inte hjälpa. De halvfärdiga AVI-DV-filerna hinner bli ca 6-9GB. (använder"samman-som-projekt"-inställningarna) När jag försöker spela upp den ofärdiga AVI-DV-versionen av filen(i W-Media Player) så försvinnner ljudet (?) 1-3 min före stoppet -och ett WMP-fönster meddelar codec-problem! Vad kan vara problemet? Har jag kapacitets-problem? (se mina spec. nedan) Hur funkar renderings-processen egentligen? (Är en lång filmsekvens mer krävande än en kortare, -i själva renderingen?) Kan jag göra något med inställningarna av datorn som förbättrar min kapacitet? HOPPAS NÅGON KAN BISTÅ MIG! MIN DATOR: P4, 2,8 Ghz, 1GB RAM Grafikkort: Nvidia 6800 GT, 256 Mb 4GB ledigt på C: (Partisionerad med D: ) Original DV-filer på extern HD med 25GB ledigt. Process-mapp och målmapp för "färdig-film" på D: med 30 GB ledigt 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.