Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har Ae 7.0

Det finns ett par presets för adobe encoder export. Men inge när ju 2-pass. Klarar inte AE det.

Jag vill få ut det som

VBR, 2-pass och kunna ställa in lite själv.

Testade att köra ut en 40 min film som video for windows (compression = None). Detta till en extern disk (USB 2.0 Buffalo 1TB 7200). Det är en sån extern med 2x500GB. Försökte exportera till den ena disek som är helt tom (dvs 500GB ledigt) Efter 4000 frames exporterat så påstår AE att disken inte har tillräckligt med ledigt utrymme, bullshit. Hur kan detta hända. Kan man inte ha större än 5-6 GB filer?

Grejen är att jag vill ha ut en master på filmen, okomprimerad. Detta för att sedan kunna skapa en så bra MPeg2 i tredjepartsapp. samt att kunna convertera till PAL (orginal är NTSC) om så måste.

Testade precis att köra ut 1 minut av filmen som Video for vindows, Microsoft DV. Om jag jämnför det med ett okomprimerat 1 minuts test, är det natt och dag ( i media player). Allt blir MYCKET översaturerat och mörkare med Microsoft DV. Kan det ha med mediaplayer att göra?

space4.jpg

Postad

AE klarar inte 2-pass kodning. Låter skumt med 4000 frames, men har för mig att vanlig AVI har en filstorleks-begränsning (är inte säker). Men disken är NTFS-formatterad hoppas jag? Översatureringen KAN ha med Media Player att göra, men mer troligt med DV codecen (du har ju rätt ordentligt med färg i dina filmer). Du kan ju ta ett originalklipp och en renderad DV AVI och titta på dom i Vectorscopet för att se så färgerna inte är för starka. Då får DV codecen spader.

Annars kan du ju köra ut det som QT Animation istället.

/Max

Postad

Ok, Grejen är faktiskt att de externa USB diskarna jag försöökt spara på är FAT32. Klarar de inte av att ta emot så stora filer? Går det formatera om detm till NTFS?

Fick detta meddelandet på Microsoft DV export också (på FAT32 disk iofs).

Grejen är att jag sedan skall göra PAL av denna NTSC film (I Procoder 3, och han som skall hjälpa mig med det sa att Procoder inte klarar av QT Animation, någon som vet)

space5.jpg

Postad

FAT 32 klarar inte större filer än 4Gb. Du KAN ändra en FAT32 disk till NTFS utan att filer går förlorade men det är lurigt... jag skulle nog personligen inte göra det utan att backa upp filerna först.

Premiere Pro klarar QT animation utan problem via File > Export > Movie (så länge du inte har Quicktime 7.4 installerat).

/Max

Postad

Det är ganska enkelt att konvertera till NTFS.

Gå till prompten:

C:\> CONVERT C: /fs:ntfs

C är bara ett exempel i detta fall.

Har testat detta en gång och det gick bra, men hade det varit värdefulla filer hade jag, precis som Max säger, gjort en backup ändå.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...