Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

filma 1080i... också... nä... vänta nu... lång historia kort... shutterspeed har inget med fps'en att göra PUNKT! om man nu inte kör filmkamera och anger shutterspeed med gradtal för då påverkas shutterspeed av fps... men inte tvärtom... kan någon gå till den jäveln som sprider ut missförståndet att shutterspeed är lika med fps och ge honom en ordentlig käftsmäll? jag är less på att gång efter annan måsta gå igenom detta med alla som vill köra slowmotion... (inget personligt mot dig snowboarders alltså:))

finns en videotutorial förresten för hur man kan dela upp fieldsen hos Maltannon... han går igenom det för standard-upplösnings-PAL men jag har provat det på interlaced HD och det fungerar utmärkt där också,,,

http://maltaannon.com/tutorials/AfterEffects/SlowMotion/

oh... ok... det är en viss fördel att öka shutterspeeden när man kör slowmo... men det är bara för att minska släpigheten i den resulterande saktigare videon... för som sagt... shutterspeeden i sig själv gör inget för fps-talet... det bara reglerar hur länge sensorn tar emot ljus. Som en tum-regel... man kör oftast shutterspeeden på dubbla frameraten... så om du filmar 25p... 1/50 är vanlig filmisk inställning... om du filmar 50i och ska göra det till 50p som visas i videon... kör då minst 1/100 för att det ska se naturligt ut... lite högre kan ibland vara nödvändigt...

Postad

Jag har aldrig sett dig skriva i den stilen :p Trött?

Men åter till ämnet, min hv20 är NTSC och jag förstod inte vad du menade riktigt? Ska jag filma i 1080i och sedan i redigerings programmet fixa med timeremapping?

Postad

trött på missförståndet bara... ;)

videon jag länkade till visar ett sätt att få ut 50fps ur interlaced... sorry jag menar 60fps (eftersom du har NTSC)... fungerar på samma vis och han förklarar det mesta där... även om hans engelska har kraftig brytning... det är för After Effects iallafall

jag är faktiskt inte säker på hur det tekniskt fungerar i premiere, fcp eller liknande... för det är ju lite annorlunda än vanlig frameblending (fadea mellan bilderna) och "step-printing" (bara dubbla framesen), eller "pixelmotion" (skapa nya bilder utefter bilderna före och efter)... det får någon annan testa... jag brukar göra slow-mo materialet i after effects eftersom jag då vet vad som görs... så jag får i sånna fall lämna frågan vidare till någon som kan...

Postad
trött på missförståndet bara... ;)

videon jag länkade till visar ett sätt att få ut 50fps ur interlaced... sorry jag menar 60fps (eftersom du har NTSC)... fungerar på samma vis och han förklarar det mesta där... även om hans engelska har kraftig brytning... det är för After Effects iallafall

jag är faktiskt inte säker på hur det tekniskt fungerar i premiere, fcp eller liknande... för det är ju lite annorlunda än vanlig frameblending (fadea mellan bilderna) och "step-printing" (bara dubbla framesen), eller "pixelmotion" (skapa nya bilder utefter bilderna före och efter)... det får någon annan testa... jag brukar göra slow-mo materialet i after effects eftersom jag då vet vad som görs... så jag får i sånna fall lämna frågan vidare till någon som kan...

Okej, nu förstår jag :D! Tackar så mycket.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...