Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla glada :)

jag har en canon hv20 och spelar in i stort sett allt mitt material i hdv och gör sedan dvd filmer av det. det jag funderar på är, när man fångar bandet in i datorn som hdv får man ju hyfsat tunga filer att redigera med, (om man inte har en monster dator). skulle det vara möjligt att fånga hdv material som vanligt dv pal wide. eller får man problem med t.ex field order???

eftersom jag ändå alltid bränner mina filmer till dvd med menyer och etc i 720*576 widescreen kanske det inte spelar någon roll vad man fångar banden i för format, dv går ju för övrigt snabbare att jobba med. så är det värt att fånga i hdv när det ändå ska ut som 720*576 eller förlorar man mycket kvalitet (jag vill inte förlora någon kvalle) genom att fånga hdv som dv... är det möjligt i huvud taget?

Postad

Ställ in i kamera.

I Play läget, utan firewire inkopplat.

Meny, tredje fliken uppifrån, DV output ändra från HDV/DV till DV

Då skickar kameran ut vanlig DV wide.

/KN

Postad
Ställ in i kamera.

I Play läget, utan firewire inkopplat.

Meny, tredje fliken uppifrån, DV output ändra från HDV/DV till DV

Då skickar kameran ut vanlig DV wide.

/KN

Kanon bra :)

men vet du om det är så att man förlorar kvalitet genom att göra på detta viset?

Postad

Ja, det gör du. Om du lägger effekter och filter på hd-material så finns det ju mer information att jobba med och resultatet blir bättre. Generellt kan man säga att storleken är det sista man gör. Plus ev skärpa.

Om det gör ditt arbetsflöde lättare så kanske det är det bästa. Prova båda och se om det blir någon skillnad för dig.

/KN

Postad

ok tack för dina svar. om det är så att man förlorar kvalitet på att importera som dv så fortsätter jag med hdv. jag kör det nu och det har funkat bra en så länge det är bara det att om det hade varit samma slutresultat på dvd:n för hdv och dv så är det ju inget svårt val igentligen, dv går ju lite snabbare att redigera på en burk med...

intel core 2 duo 2,4ghz

3gb ram

320gb hårdisk+ 250 gb extern

ati radeon x1950 series

bla bla bla

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...