Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.

Jag besökte detta forum för första gången för ett par månader sedan och fastnade rätt så mycket direkt. Jag har läst så mycket jag kunnat och lärt mig så jäkla mycket. Jag har även ställt ganska många frågor och tänker nu ställa ett par till. Eller egentligen massor. Jag har med hjälp av er bestämt hur jag ska trycka upp min dvd och behöver nu ytterligare guidelines. Jag kan tänka mig att någon tänker "det var ett jävla tjat", men enligt mig är det här det bästa sättet att lära sig på, och jag tänker sprida min kunskap viadre i den mån jag kan när jag lärt mig. Oh shit, det här låter som en uppsats. Om någon ens har lust att svara på 1 av mina 1000 frågor skulle jag vara sjukt tacksam. Jupp jupp.

Till mina frågor angående hemmagjord produktion av Dvd´s:

------------------------------

Själva bränningen

Jag har lyckats få ett OK resultat i DVD architect. Jag har låtit DVDa komprimera mina exporterade PAL DV filer till MPEG II. Är medveten om att det inte är det ultimata men jag är

relativt nöjd med resultatet. Nu ska jag alltså prova mig fram lite tills jag hittar något som jag vill börja kopiera upp. Här är mina frågor gällande själva bränningen.

1. Finns det någon egentlig skillnad mellan att bränna upp 100 skivor direkt från DVD architect och att bara simpelt kopiera dem i ett vanligt bränningsprogram?

2. Det finns 2 olika inställningar för Bitrate i DVDa under Optimize DVD filken. Jag har läst och frågat mig till ungefär vilken bitrate jag ska ligga på för att säkerställa spelbarhet på de flesta dvd-spelare. Men vilken av dessa Bitrate inställningar är den viktiga?

(Detta är min sämsta fråga eftersom jag inte har programet framför mig och alltså inte kan säga vilken inställning som är vilken, ni kan egentligen ignorera den här.)

3. Jag vill beställa 100 stycken skivor. Dessa ska vara möjliga att skriva tryck uppepå med skrivare. De ska också helst vara väldigt hållbara. Och billiga (hmm). Jag inser att jag ställer många krav, men kan någon rekomendera något speciellt?

4. Någon underbar människa som vill dela med sig av något annat tips gällande bränningen?

Omslag / Etui

Som det ser ut nu så kommer jag skriva ut mina omslag och stoppa dem innaför plasten på det klassiska DVD fodralet. Jag känner egentligen en ganska stark motvilja inför detta då jag inte gillar det höga formatet och sånt. Drömmen vore en svart papp el. kartong ficka i cd storlek men det verkar svårt och dyrt att få tag på, eller?

5. Finns det någon möjlighet att skaffa mig en svart kartong ficka? Den skulle jag i sådana fall inte ens skriva något tryck på, och bara låta vara svart.

6. I annat fall, vart beställer jag bra fodral? (jättegärna från samma ställe som skivorna, jag och mina krav..)

7. Vad ska jag skriva omslaget till de klassika dvd fickorna på för typ av material? Vanligt papper lär ju se dumt ut. Jag förestäler mig någon slags plast.

8. Någon underbar människa som vill dela med sig av något annat tips gällande omslaget?

Trycket på skivan

Jag vill ha ett simpelt tryck på skivan. Svart bakgrund, vit text. Jag har förstått att köpta och påklistrade etiketter kan fastna i spelare. Jag har även lärt mig att skrivare som kan skriva på skivorna inte är speciellt dyra och jag tänker alltså köpa en sådan.

9. Vilken skrivare skulle ni rekomendera för detta uppdrag? Även här letar jag efter något både billigt och bra, och jag är fortfarande medveten om att den kombinationen är rätt sällsynt. Helst kring 1000 lappen.

10. Blir trycket markant sämre då man skriver det själv?

11. Någon underbar människa som vill dela med sig av något annat tips gällande skivtrycket?

Iallafall.

Tack så jättemycket på förhand om någon känner för att svara på någon av mina överdrivet många frågor. Ni är f---king fantastiska. Ha en bra dag!

/j

Postad

Mina kommentarer efter frågan:

..........................................

Själva bränningen

1. Finns det någon egentlig skillnad mellan att bränna upp 100 skivor direkt från DVD architect och att bara simpelt kopiera dem i ett vanligt bränningsprogram?

Nej egentligen inte.

2. Det finns 2 olika inställningar för Bitrate i DVDa under Optimize DVD filken. Jag har läst och frågat mig till ungefär vilken bitrate jag ska ligga på för att säkerställa spelbarhet på de flesta dvd-spelare. Men vilken av dessa Bitrate inställningar är den viktiga?

Du kan ställa in max bitrate beroende av hur snabba förändringar det finns i

bilden. Du kan ange en lägre bitrate som medelvärde för t ex stillbilder.

3. Jag vill beställa 100 stycken skivor. Dessa ska vara möjliga att skriva tryck uppepå med skrivare.

Beställa eller bränna själv – en fråga om tid. Använd vit framsida.

Omslag / Etui

5. Finns det någon möjlighet att skaffa mig en svart kartong ficka? Den skulle jag i sådana fall inte ens skriva något tryck på, och bara låta vara svart.

Varför inte hålla sig till standarboxarna som kostar 1 – 2 kronor?

6. I annat fall, vart beställer jag bra fodral? (jättegärna från samma ställe som skivorna, jag och mina krav..)

Finns många ställen att handla på som har allt du behöver. Kolla på nätet.

7. Vad ska jag skriva omslaget till de klassika dvd fickorna på för typ av material? Vanligt papper lär ju se dumt ut. Jag förestäler mig någon slags plast.

Jag använder minst 150g papper med vit yta.

Trycket på skivan

9. Vilken skrivare skulle ni rekomendera för detta uppdrag? Även här letar jag efter något både billigt och bra, och jag är fortfarande medveten om att den kombinationen är rätt sällsynt. Helst kring 1000 lappen.

Finns många skrivare som fungerar bra. Använder själv Epson R200 och R300.

10. Blir trycket markant sämre då man skriver det själv?

Snarast bättre om du har gjort en bra bild i t ex Photoshop.

Lycka till!

Postad

Du kan hitta billiga dvd-skivor på http://www.wesellcd.com

Klicka bara på DVD-R. Där hittar du 100 st vita skivor för 198kr. Fodral hittar du under DVD-fodral för 189kr.

Det enda som är lite dåligt är att frakten kostar lite för mycket, men det lär väl bli från 500 kr och uppåt beroende på vilka skivor du väljer.

Skivtryckens kvalitét beror helt enkelt på vad du ska trycka. Det är ju inte särskilt smart att använda en bild som är 100x100 pixlar och förstora den så att den täcker skivan...du förstår säkert vad jag är ute efter.

Jag skulla iallafall rekommendera Canon PIXMA iP4500, då jag tycker att kvalitén blir suverän!

Samuel

Postad

Var i DVDa ser du två inställningar för bithastigheten ?

Jag antar att du menar: Default video bitrate, i första hand.

Den "andra" inställningen antar jag att du menar under "Re-compress" settings inne i tabellerna i Optimize DVD.

"Default Videobitrate" i DVDa utför en konstant bithastighetskodning och symboliserar den bithastighet de importerade icke MPEG-2 DVD komplianta filerna i ditt projekt, kommer att erha efter kodningen.

Re-compress settings i tabellen gör det möjligt att justera bithastigheten för varje enskild icke MPEG-2 DVD kompliant importerad fil.

Rått sammanfattat:

Default Video bitrate omfattar sammtliga filer i ditt projekt medans Re-Compress settings möjliggör det för användaren att ställa in bithastighet för varje enskild fil.

Postad

Tack så jättemycket till alla som svarat!

Jag siktar på Noname printable 100 st från wesellcd.

Dock oroar jag mig lite...

Hur ofta misslyckas sådana?

Finns det en risk att min brännare inte tar emot dem?

(har en helt vanlig intern brännare i en hp dator)

tack igen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...