Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan. Vill börja med att säga hur fantastiskt detta forum är. Upptäckte det för inte alls så länge sedan, och det är sjukt hur mycket hjälp man fått genom att bara söka runt.

Men en sak hittade jag inget svar på, så därför skriver jag frågan själv.

Jo, jag har köpt Adobe Premiere CS3 Pro för ett tag sedan, tillsammans med en kompis. Programmet i sig fungerar jättebra, men det är ett problem när jag exporterat filmen. Grejen är den att när jag väl exporterat filmen dyker det plötsligt upp ett rött flimmer som täcker hela bilden i filmen. Detta röda flimmer varar dock bara någon tusen dels sekund, men det är förstås ändå jobbigt. Jag kan få syn på dessa flimmer redan i redigeringen om jag drar fram timelinen sakta, sakta, vilket tar en ohyggligt lång tid.

Jag har en Sony HDD Handycam DCR-SR52E, och den sparar filer i MPEG-2 format, som jag sedan måste ta ut ljudet från och spara i ett annat format (Ljudet vill tydligen inte följa med när jag drar in videofilen).

Är det för att formatet är just MPEG-2 som detta flimmer dyker upp, eller är det något annat som krånglar? Är ännu inte så bra med Adobe Premiere, så jag skulle uppskatta lite hjälp. Hoppas att jag förklarade ordentligt, och att ni orkar ta er tid att hjälpa mig.

Tack på förhand!

//Niklas

Postad

Jag säger inte är just det, men det filformat som kameran producerar är in "officiellt" supporterat av Premiere Pro (ex ljud-problemet). Blir det rött flimmer på allt du exporterar?

Testa att ladda ner en testversion av Premiere Elements, som har support för fler mpeg-baserade kameror, och se om samma fenomen uppstår.

/Max

Postad

Jo, det blir rött flimmer någonstans på varje klipp som jag exporterar. Men jag ska testa Premiere Elements. Tack för svaret, Max.

Någon annan som har/har haft liknande problem och som kanske har ett tips?

Postad
Jo, det blir rött flimmer någonstans på varje klipp som jag exporterar. Men jag ska testa Premiere Elements. Tack för svaret, Max.

Någon annan som har/har haft liknande problem och som kanske har ett tips?

Vi har en media-dator som vi kollar/spelar in film på.

Denna spelar in i ett mpeg-baserat format.

Har provat i tidigare versioner att importera filen, men det är först nu i senaste premiere som jag överhuvudtaget kunnat importera.

Senast upptäckte jag att det som du säger, kom en röd ruta mitt från ingenstans. Jag plockade plockade bort den framen.

Fast slutligen blev det att jag struntade i att exportera mpeg-materialet. För dålig kvalité helt enkelt i mitt fall.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...