peterfilm.se Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Om jag startar ett projekt i PPro som är PAL SD Standard (ej Wide) 4:3 (square pixel) och sedan importerar ett klipp som är 960x540, Sedan skalar jag ner det klippet till 81% så att det stämmer i bredd. Då blir det svart ovan och under (höjden på klippet blir ca 440pix och är naturligtvis centrerat i rutan). När jag spelar upp det (DVD skiva) på min 4:3 TV så ser det ut exakt som det gör i mitt previewfönster i PPro, men hur blir samma DVD skiva på en WidescreenTV. Läser den TVn av att det är letterbox och fyller ut hela rutan, eller blir bilden sjukt widescreen då TVn drar ut bilden i sidled men inte på höjd? Alltså, strechar den bara orginalbilden i sidled? 0 Citera
Max_H Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Beror på hur filen är flaggad. Den flaggas (givetvis) som 4:3 i ett 4:3 proj och tvärtom. Rimligen blir det upp till tittaren om han vill zooma så bilden fyller hela rutan. Annars "tror" tv:n att det är en 4:3 bild. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 19 februari 2008 Författare Postad 19 februari 2008 Hur skall man då göra om man har exempelvis en 960x540 eller 1024x720 vilka bägge har square pixel apect ratio? Filmen bör kunnas sepals upp på bägge 4:3 och 16:9 TVs. 0 Citera
Max_H Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Du måste exportera ut dom som MPEG2 med non square pixels - DVD stöder inte square pixels. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.