iPod Postad 12 februari 2008 Postad 12 februari 2008 Tja. Det är så att jag fick frågan om hur man kan överföra en HD inspelad film till mini-dv kassett, eller DVD.Själv tänkte jag att man måste först föra över allt på datorn sedan exportera det vidare till DVD. Eller använda HD-Kameran och sedan koppla den till min DV-kamera för att sedan spela över, men min DV kamera har inte den möjligheten tyvär. Hur som helst lyder frågan. Om någon har spelat in med en HD-kamera hd material, hur ska denna person få plats med materialet på en DVD skiva eller en VHS-band. Personen har ingen HD-Dvd brännare. Upplösningen är inte viktig, bara att den får platts i ovanstående medier ( VHS, dv-band, DVD) Tack! 0 Citera
StenR Postad 12 februari 2008 Postad 12 februari 2008 Koppla HD-kameran direkt till en DVD-recorder eller VHS-bandspelare och spela in. Mini-DV är svårare, du måste låna eller hyra en DV-kamera med AV-IN eller DV-IN (det senare om HD-kameran har DV-utgång). 0 Citera
iPod Postad 12 februari 2008 Författare Postad 12 februari 2008 Men om jag nu kopplar in HD-Kameran med materialt till en inspelningsbar DVD, är inte materialet för stort för att få plats på en DVD skiva? Eller komprimerar den materialet för att passa in på en DVD skiva? 0 Citera
StenR Postad 12 februari 2008 Postad 12 februari 2008 Men om jag nu kopplar in HD-Kameran med materialt till en inspelningsbar DVD, är inte materialet för stort för att få plats på en DVD skiva? Eller komprimerar den materialet för att passa in på en DVD skiva? Den kopierngen görs ju analogt, dvs det spelas in och komprimeras om i dvd-kvalitet, inte hd-kvalitet. det är bara längden på materialet det hänger på om det får plats men du vill ju inte sänka kvaliten genom att spela in på för hög dvd-komprimering i dvd-recordern. hur lång är filmen? ställ in dvd-recordern på den bästa kvaliteten som får plats med den längden. 0 Citera
ronnylov Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Du kan ju överföra i HDV-format till datorn via firewire och sedan konvertera till DVD-VIDEO format med hjälp av datorn och sedan bränna med datorns DVD-brännare så kan man se det i en vanlig DVD-spelare. HDV-filerna kan även konverteras till DV avi med datorn och sedan skickas tillbaka till kameran för inspelning på miniDV-kasett. Men enklast är att göra som StenR föreslår, kopiera från kameran direkt till DVD-inspelare. Vissa DVD-inspelare har DV-in och det finns HD-kameror som kan konvertera till DV-format på DV-ut så man slipper göra det analogt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.