Dodden Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 Hej, Jag har en liten fundering gällande att klippa ner filmer. Jag ska hålla en powerpoint-presentation där jag ska visa diverse klipp från olika filmer, kanske 20 sek från 10 olika filmer totalt. Grejen är bara att jag har endast filer för hela filmerna. Hur gör jag om jag vill klippa ner så att jag endast har en fil med de 20 sek jag vill ha? (Om det är en AVI-fil exempelvis) 0 Citera
kennethm Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 Du hämtar hem Virtualdub från: http://www.virtualdub.org/download.html Packa bara upp allt, inget behöver installeras. Huvudmappen döper du lämpligen om till enbart "Virtualdub" och lägger allt på lämplig plats... Starta Virtualdub genom att dubbelklicka på "VirtualDub.exe". Kan vara lämpligt att skapa en genväg till den filen också på skrivbordet. Du kan förstås dra och släppa din AVI-fil på programikonen (eller genvägen). Annars laddar du in din fil via File-menyn på vanligt sätt. Eftersom du antagligen inte har några bra codecs installerade så satsa på att klippa vid keyframes. Genom att välja "Direct stream copy" i menyn "Video" så kommer Virtualdub att spara videoströmmen oförändrad men den måste som sagt börja på en keyframe. (Ändrar du inget på Video-menyn fyller du snabbt hela hårddisken eftersom videoströmmen då sparas okomprimerad!) För att hitta en keyframe att börja ditt klipp på så håller du nere [shift] och trycker på [Pil vänster] eller [Pil höger]. När du hittat din startpunkt väler du "Set selection start" i menyn "Edit". Slutpunkten kan du sätta var du vill och när du hittat den via pilknapparna med eller utan [shift] så väljer du "Set selection end" i samma meny. I menyn "File" väljer du nu "Save as AVI..." och sparar din filmsnutt under ett annat namn. Vill du snitsa till det mer exakt så behöver du en video-codec så videoströmmen kan kodas om. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.