Kontroll Postad 31 januari 2008 Postad 31 januari 2008 Hej! Jag har nyligen köpt Premiere. Nu håller jag på att redigera mitt första projekt i programmet. Mitt problem är att när jag importerar .mpg-filer från min hårddisk-kamera, en JVC GZ-HD7E som mellanlandat i datorn på en extern hårddisk är det vissa filer som funkar att lägga in utan problem och redigera men endel filer visas bara som en solid grön ruta och försöker man dra ner klippet till tidslinjen så krashar programmet och ett felmedelande poppar upp och jag tvingas starta om programmet. Vissa filer handlar väl det som jag förstått bara om att datorn/programmet laddar upp klippet och då är det bara att vänta som gäller men då står det ju också "media pending" i bildrutan. Bör också säga att jag har lite minne kvar på C:-disken och det kommer det också upp varningsmeddelanden om. Projektet är inställt på HD 1080p25 Filerna som jag redigerar ligger på extern hårddisk F:, programmet ligger på hårddisk C: och projektet sprars på hårddisk E: Känns som det kanske är rörigt att hålla sitt projekt så spritt men de här HD-filerna tar sån jäkla plats och tanken är därför att hårddisk F: endast kommer användas till att lagra video-filer på. Såg meddelandet om att man skulle försöka vara så detaljerad som möjligt men vet inte vad jag har för grafikkort, moderkort etc. men moderkortet är inte mer än en månad gammalt. (En kompis som meckade ihop.) Kan det hjälpa om jag fixar ännu en extern hårddisk? Tack på förhud! // Ctrl 0 Citera
Max_H Postad 31 januari 2008 Postad 31 januari 2008 Premiere Pro CS3 stöder inte det filformatet. /Max 0 Citera
Kontroll Postad 31 januari 2008 Författare Postad 31 januari 2008 Tack för det snabba svaret! Stödjer inte Premiere .mpg-filer? Det är ju vissa filer som funkar och vissa som inte gör det. Filer som kommer från samma källa och är i samma format och har filmats i samma inställningar... Förstår inte vad du menar Max... 0 Citera
Mats Findell Postad 31 januari 2008 Postad 31 januari 2008 Premiere har inget eget inbyggt stöd för olika bild- och ljudformat (codecs) utan den använder windows egna codecs samt andra installerade codecs på din dator. Går filen att spela upp i datorn med tex mediaplayer, vlc, quicktime etc så ska Premiere även kunna hantera filen. Får du en röd linje ovanför klippet i tidslinjen betyder det att Premiere måste tolka om filen till den för projektet inställda formatet. Tar en hel del datorkraft vid HD-upplösning. Du trycker på return-tangenten för att omkoda klippet. Efter omkodning blir den röda linjen grön istället. Och det går åt en massa hårddisk, premiere sparar nämligen ner alla renderingar som görs vid omkodning under projektarbetet. I början av manualen står det om filformat och olika codecs vill jag minnas. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Kontroll Postad 31 januari 2008 Författare Postad 31 januari 2008 Jag förstår... Det är inga problem att spela upp filerna i windows media player eller i vlc men när jag försöker redigera klippen så hänger det sig bara... Kan lösningen vara att ladda ner codec? Vet någon isf vart jag kan hitta det? Kostar det långärmade skjortan, osv? Kanske bör säga att orginalfilerna kommer ut ur kameran i JVC:s egna filformat .tod. Men .tod-filer är .mpg- men heter .tod pga. upphovsrätt och liknande. Bytte bara helt enkelt endelsen till .mpg engligt JVC:s teknikers råd. 0 Citera
Max_H Postad 31 januari 2008 Postad 31 januari 2008 Och jag upprepar: Premiere Pro CS3.1.1 (senaste möjliga versionen) stöder inte den typen av filformat (Premiere Elements gör det dock). Vill du vara RIKTIGT lurig kan du testa att gå in i plugins-mappen och "tillfälligt" plocka bort filen "ImporterFastMPEG" och se om det fungerar. Den använder Premiere Pro för att indexera mpeg strömmen och därmed göra det enklare att för PPro att dekoda den. Det är en MPEG-dekoder Adobe själva utvecklat och är mycket snabbare än Windows egen. /Max 0 Citera
Kontroll Postad 31 januari 2008 Författare Postad 31 januari 2008 Känns som det ofta blir att man måste ta till dom där luriga lösningarna och i regel brukar ju helvetet bli ännu mer påtagligt efter massa pill och konverteringar fram och tillbaka... Är det lättaste att konvertera filerna till tex. .avi? Vad är isf kvalitetsförlusten? 0 Citera
Mats Findell Postad 31 januari 2008 Postad 31 januari 2008 Jag har ett liknande problem med min Sony-kamera. Importerar jag MPEG-filerna från kameran till Premiere så avkodar den inte ljudet. Lösningen var att installera drivrutinerna, som följer med på CD, och då klarar den att avkoda ljudet. Fick du med någon mjukvara till din kamera? Du kanske har codecen där. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Kontroll Postad 3 februari 2008 Författare Postad 3 februari 2008 Ja, jag fick med ett litet program som heter PowerDirector Express. Jag är verkligen dålig på det här med datorer öht. Förstod det som att Premiere inte stödjer .mpeg filer allts??? Finns det någon billigare motsvarighet till Cleaner Xl för att konvertera filerna? Har klurat lite på det här med Hårdiskkameror... I princip alla musikvideor och många tv-produktioner spelas ju in på just hårddiskkameror. Men ska man behöva lägga +40 000 för att kunna få ut filerna okomprimerade i ett filformat som "riktiga" redigersprogram accepterar? Snackade med killen på el-giganten som sålde kameran till mig. Det var han som sa att det inte skulle vara några problem att redigera filerna i premiere. Iom att han hade fel skulle jag få byta kameran. Men gillar grejen med hårddisk... När allt kommer omkring tar det ju nästan samma tid att batcha dv-banden som att konvertera filerna till ett accepterat format. 0 Citera
Max_H Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 Utan att ha tok-koll så är nog de flesta tv-serier/musikvideos/etc som INTE hamnar på band inspelat på antingen P2 eller XDCAM (rätta mig gärna den som har bättre koll). Detta är inte att förväxla med billiga konsumentkameror. Det går på många av dom att ansluta en hårddisk, men formatet är fortfarande:, Panasonic P2: DVC Pro 25/50/HD på minneskort. Sony XDCAM: DV/DVCAM/MPEG2 på skiva. Konsument hårddiskkamera: AVCHD (h.264 codec). Detta gäller dock inte alltid JVC som för det mesta väljer sin egen väg... Ett problem för mjukvarutillverkarna är att även om Pana/Canon/Sony/Hitachi gör en kamera som säger sig vara "AVCHD-standard" så är allihop olika. I fallet Adobe (som jag känner till då) måste man alltså fixa fram 4st olika dekoders. Inte direkt som DV alltså... /Max 0 Citera
Kontroll Postad 3 februari 2008 Författare Postad 3 februari 2008 I see. Min budget går inte riktigt så högt men har 20 000 max att lägga på kameran. Så tanken är helt enkelt att jag ska kunna redigera i Premiere Pro CS3. Rent konkret. Vilken kamera ska jag ha nu när det är dags att gå på jakt efter en ny? 0 Citera
Max_H Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 Om du vill ha en HDD-kamera och köra i PPro CS3 så är det inte mycket att göra annat än att konvertera filerna fram tills PPro till slut stöder AVCHD (alt köra med ngn plugin). Ngn skrev i samma tråd (Mats F.) att han hittat driver på kamerans medföljande skiva men jag har ingen aning om vilken kamera han kör. Annars är det nog Canon/Sony HDV som gäller. Det fungerar ju idag i alla fall. /Max 0 Citera
Kontroll Postad 3 februari 2008 Författare Postad 3 februari 2008 Måste bara tacka grymt mycket för din hjälpsammhet Max! Så vilken modell ska man köra tror du? Åker imorgon och köper en! 0 Citera
Max_H Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 Alltså... om jag uttryckte mig oklart... syftningen Canon/Spny HDV är tape baserade kameror. Det finns, världens längsta tråd om Canon HV20 (som verkar vara mest populär) i kameraforumet. Men snart kommer HV30 och nån ny Sony också... Sorry om du fick "High Hopes"... /Max 0 Citera
Kontroll Postad 4 februari 2008 Författare Postad 4 februari 2008 Det blir en Sony DSR-PD150 begagnat. Skiter i hårddiskarna nu. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.