Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Nu är det såhär..

Jag är ganska oinsatt när det kommer till

skapandet av DVDer i större upplagor men

jag har läst en hel del här och känner iallafall

att jag börjar förstå en liten bit. Dock skulle det

vara helt fantastiskt om någon ville hjälpa till att reda ut

några frågetecken.

Jag har mitt färdiga projekt liggande i Vegas 8.

DVD architect 4.5 står redo och väntar på mig.

Jag har förstått att det bästa (?) sättet för mig

att placera det på DVD är att först komprimera

det till MPEG-2 format. Dock har jag försökt att

stoppa in en okomprimerad avi i Architect och

vågar påstå att det såg ok ut.

1. Komprimerar Architect min okomprimerade

AVI automatiskt innan det bränner?

2. Vad skulle kunna bli sämre om jag valde att

göra på detta sätt?

(Vegas -> Uncompressed PAL DV AVI -> Bränn i Architect)

3. Vilka inställningar är viktiga att välja

i Architect?

och en bonusfråga..

4. Vissa av de låtar som används i projektet

är Mp3 format. Bör jag tänka på något speciellt

när jag exporterar, komprimerar och bränner

angående detta? Skulle kvaliten på ljudet

kunna bli hemsk?

Tack så jättemycket på förhand!

Hej hej

Postad

Svar på fråga 1:

Ja, om du syftar på Sony DVD Architect så görs där en automatisk komprimering / konvertering till DVD kompatibla MPEG-2 filer av de filer du importerar till ditt projekt.

Såvidare dina filer ej redan är MPEG-2 DVD redo.

Under "Optimize DVD" kan du själv ställa in bithastigheten för de filer som måste komprimeras.

Svar på fråga 2:

Först vill jag påpeka att PAL DV ej skall förväxlas med "Uncompressed".

PAL DV är en fristående codec som behandlas i en AVI kontainer i Win baserat OS.

Uncompressed är precis vad det är, Okomprimerad data.

Det som möjligtvis skulle kunna klassas som en "sämre" metod, genom att importera PAL DV AVI filer till Architect, istället för att göra dem till MPEG-2 DVD-Redo i Sony Vegas, är att du har tillgång till betydligt mindre inställningar för komprimeringen i DVD Architect.

Visserligen är det för en mindre amatör som ej har alltför höga krav på komprimeringen en bekvämare samt enklare metod att låta DVD Architect göra jobbet men till nackdelen av att du inte får tillgång till de mer advancerade inställningarna som rör din komprimering. Vilket enligt min åsikt är ytterst viktigt att ha.

Tänk bara på att om du låter DVD Architect utföra komprimeringen, så var väldigt försiktig med bithastigheten, då flera "budget DVD-spelare" på marknaden har problem vid totala bithastigheter över 8 mbit / sek vid uppspelning av brännda skivor. Sätt isådanna fall målhastigheten på ca 7600 kbit / sek under "Optimize DVD".

Svar på fråga 3:

Viktiga saker att kontrollera är givetvis:

PAL / NTSC ( matchar ditt projekt din video ? )

Bithastighet ( som nämnt ovan ).

Inga fel-länkande menyer samt döda knappar ?

Att knappar / text håller sig inom Title Safe Area.

Svar på fråga 4:

Låt oss säga att du har en MP3 fil med en bithastiget vid 192 kbit / sek i ditt projekt under redigeringen.

Väljer du nu att exportera alltsammans som en PAL DV AVI fil för import till DVD-A så kommer ljudspåret att renderas som en PCM 48khz/16bit fil, vilket i sig överskrider standard PCM CD-kvalité, som i sin tur ligger på 44/16.

Med andra ord, vid denna sortens exportering så kommer du aldrig att få ut sämre kvalité av din MP3 fil än vad den redan är i.

Sumerar här:

MP3 har en maximal bithastighet på 320 kbit / sek.

Ljudström från en CD-skiva ligger på 1411 kbit / sek.

Ljudström från en PAL-DV ström på 2 kanaler (48/16) ligger på 1536 kbit / sek.

Hoppas du förstår vad jag menar. MP3 filer i ditt projekt kommer aldrig rent tekniskt mässigt att kunna låta sämre vid exporteringen än vad de gjorde i ditt projekt under redigeringen.

Du behöver sällan oroa dig för komprimeringen i den graden av att ljudspåret skulle låta "hemskt". Du skall i sådanna fall ner i bithastigheter under 128 kbit / sek för att tillexempelvis vanlig stereo musik skulle börja låta sämre, grovt sagt.

DVD-standarden är i de flesta fall av stereoljud komprimerat i Dolby Digital 2.0 (AC-3), vilket i sig har lite mer udda parametrar samt funktioner än vad MP3 har.

DVD Architect kommer att utföra en automatisk komprimering av ditt ljudspår till Dolby Digital 2.0 såvidare inte även detta separat gjorts i Sony Vegas, där du även i detta fall har tillgång till fler inställningar i Encodern.

Hoppas att det löser sig för dig!

Postad

(till att börja med)

Tack så jättemycket!!

Fan va snällt, massor har klarnat nu.

Jag förstår inte riktigt logiken bakom Bithastighet

men det är senare fråga. Tanken är att jag ska bränna en

kopia från Architect och sedan låta tryckeri kopiera den.

Eventuellt kopiera den själv i exempelvis Nero.

Om jag ställer in Bithastigheten på den första Architect skivan

behöver jag inte oroa mig mer för det vid kopiering, eller?

Att sänka hastigheten till 7600 Kbit är inte att försämra

kvaliten märkbart, eller?

Ännu en gång. TACK!

Postad

Om man går från Vegas till PAL DV och sedan till DVD så sker en extra komprimering till DV som kan försämra kvaliteten något jämfört med att gå direkt till DVD-kompatibel MPEG-2. Ljudet påverkas visserligen inte men bilden blir ju behandlad en extra gång. Men skillnaden är nog ganska liten. Det du skulle kunna göra är att använda debugmode frameserver så kan du gå direkt från tidslinan till vilket externt program du vill utan att skapa en mellanliggande "okomprimerad fil". Debugmode är gratis så det är bara att testa.

http://www.debugmode.com/frameserver/

Om man komprimerar ljudet till ac3 eller mp2 för DVD så blir det en viss kvalitetsförsämring så visst kan det bli något sämre ljud på DVD-skivan än vad mp3 filen hade från början. Men troligtvis är försämringen så liten att man ändå inte märker det vid normalt lyssnande. Kopian blir ju aldrig bättre än originalet om man säger så och om mp3-filen har låg kvalitet så blir det minst lika låg kvalitet i slutresultatet. Nu går det visserligen att köra okomprimerat ljud på DVD också, men då kan man inte ha lika hög maximal bithastighet för video på grund av DVD-formatets begränsningar.

När det gäller bithastighet för DVD är det 2 saker man ska tänka på.

1) Den maximala bithastigheten man kan ha för att skivan fortfarande ska funka

2) Den maximala genomsnittliga bithastigheten som krävs för att filmen ska få plats på skivan.

1) Begränsas av DVD-standarden till ca 10 Mbit/s totalt för alla samtidiga video, ljud och textsspår som samtidigt spelas upp plus en viss overhead för muxningen, alltså för att blanda alltihop till en enda bitström. I praktiken brukar det innebära ett max på ca 8 Mbit/s för videospåret och om man sänker det till 7600 kbit/s blir det ingen större skillnad.

2) Det totala utrymmet som krävs för filmen på skivan beror på speltiden och dess genomsnittliga bithastighet. Om man har en speltid på 60 minuter och har en genomsnittlig bithastighet (bitrate på engelska) på 5 Mbit/s så kräver detta ett utrymme på 5000000 bitar * 60 minuter * 60 sekunder = 18000000000 bitar = 2146 MB, alltså knappt halva skivan. Därtill behövs utrymme för ljudet, menyer m.m.

En slutsats man kan dra är att så länge som filmen är max en timme lång så är det DVD-standardens maximala bithastighet som är begränsningen (när man använder single layer DVD, med dubbla lager så får man nästan dubbla speltiden). Vid dessa fall kan man köra konstant bithastighet nära max för DVD, alltså ca 8 Mbit/s för videon. Vid längre speltider får man kompromissa med kvaliteten och ha en lägre genomsnittlig bithastighet. Då kan man köra med variabel bithastighet där den går upp till max vid svåra partier och kör lägre vid mer lättkomprimerade delar av filmen. Detta kallas VBR, variable bitrate. För att få en bestämd genomsnittlig bithastighet med VBR så kör man flera komprimeringspass, normalt två gånger. Första passet görs för att bestämma hur mycket bithastigheten behöver varieras mellan de olika delarna av filmen och andra passet justerar filstorleken till önskat värde, alltså den genomsnittliga bithastigheten justeras in.

Postad

Ronny , där repeterade du nästan snarlikt vad jag skrivit i föregående inlägg , dock med lite andra ord samt tillägg!

1. Den där "extra" komprimeringen som går från tidslinan PAL - DV till PAL -DV 1 gång är extremt harmlös. Metoden: Tidslina - PAL DV 1 gång är också alltid ett måste om en DV-Master skall skrivas.

2. Du skrev: "Vid dessa fall kan man köra konstant bithastighet nära max för DVD, alltså ca 8 Mbit/s för videon." Är osäker på detta men Maximal bithastighet är tekniskt specifierat till 9,8 mbit / sek för Videoströmmen ?

3. Jag rekommenderade honom en total bithastighet på ca 8 mbit / sek vid bränning på konsumentskiva. Det är så kraftigt variabelt från spelare till spelare hur pass "bra" de avkodar strömmarna. En total ström på ca 8 mbit / sek har alltid medfört felfria konsumentskivor i mitt fall, samt med god kvalité.

I detta ämnets fall skall personen tydligen skicka iväg DVD-Mastern för pressning.

I detta fall hålls standard DVD termer vilket innebär 10,08 mbit / sek för total bitström och en DLT bör skrivas som backup.

4. Även den komprimeringen från 2ch MP3-AC3 med likvärdig / samma bithastighet på källfil till målfil är också extremt harmlös. Med andra ord ingen hörbar skillnad och som Ronny även beskrev, det går aldrig att få ut bättre kvalité vid en komprimering än vad källfilen har.

Postad

1) Ja, skillnaden är liten men den finns teoretiskt i alla fall (Vegas->DVD jämfört med Vegas->DV->DVD).

2) och 3): Standarden är skriven för att det ska funka med en läsare som läser i max 1X hastighet. Helt riktigt är max 9,8 Mbit/s för videospåret och totalt max för alla spår är 10,08 Mbit/s. Men säg att man kör okomprimerat PCM-ljud då tar det upp 1536 kbit/s och så lite muxing-overhead och marginal för bitrate-spikar på det så blir det i praktiken ca 8 Mbit/s över för videon. Om man däremot kör ett enda 192 kbit/s ac3 stereo t.ex. så kan man då teoretiskt sett köra 9,6 Mbit/s max för videospåret. Jag har för mig 9,8 MBit/s för video endast är om man kör helt utan ljud men detta är jag osäker på.

Jo, jag tänkte nog mest på brända skivor där det i praktiken har funkat bra för mig också med 8 Mbit/s för videon, till och med även i de fall om jag kört okomprimerat PCM-ljud. Ibland så blir det lite "överskjut" i bitraten så med vissa encoder-program (exempelvis TMPGEnc) så har jag upplevt verkliga toppar i bitrate på mer än den inställda maximala bitraten. Till och med om man kodar i "konstant bitrate", alltså CBR så fladdrar den verkliga bitraten en aning om man kollar med bitrateviewer. Så 8 Mbit/s max är egentligen tilltaget med god marginal. Jag tror ändå att det är bra med en viss säkerhetsmarginal för om skivan blir lite repad eller smutsig så kan spelaren behöva läsa om delar av skivan för att korrigera för bitfel och då töms buffertminnet snabbt om man ligger för nära max bitrate. I praktiken så blir det inte så mycket bättre med 10 Mbit/s jämfört med 8 Mbit/s då MPEG-2 i DVD-upplösning börjar maxa sin kvalitet när man kommer uppåt ca 8 Mbit/s. Det märks större skillnad mellan 8 Mbit/s och 6 Mbit/s.

4) Ja, även här är skillnaden liten så jag håller med.

• 2 veckor senare...
Postad

"Först vill jag påpeka att PAL DV ej skall förväxlas med "Uncompressed".

PAL DV är en fristående codec som behandlas i en AVI kontainer i Win baserat OS.

Uncompressed är precis vad det är, Okomprimerad data."

Hmm. Då har jag en förhållandevis dum fråga till det skulle vara fantastiskt

att få svar på.

Ska jag alltså exportera ut det hela som "Defualt Template uncompressed"

(alternativet högst upp) eller som PAL DV? Jag antar att "Defualt template"

betyder mitt projekts exakta inställningar så jag väljer den? Eller?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...