Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.

Jag har nyligen börjat arbeta med redigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro, och tänkte kolla om de är nån här som är haj på det.

Grejen är att när jag lägger in ett filmklipp som jag ska jobba med, så är det helt fel format. Filmen lägger sig centrerat i mitten, och det blir en svart ram runtom. Programmet är på engelska oxå, så jag kan inte allt som står där.

Jag tror inte att det är något att min kamera är för dålig eller nåt, jag har nämligen arbetat i skolan med samma program, och då blir filmen ocentrerad, som det ska vara, även fast jag använder samma kamera.

Vet inte om det heller kan ha något att göra med uppladdningen. Programmet får inte kontakt med kameran, så jag för in från annat håll via datorn, så ja, jag vet inte.

Tänkte kolla om det är nån som jobbat med detta program och vet vilka inställningar man fixar med för att få filmen över hela visningsformatet?

Tack på förhand.

Postad

Rubrik ändrad från "Adobe Premiere Pro?". Tänk på att alltid skriva tydliga rubriker

Filmar du med en vanlig DV-kamera ska upplösningen vara 720x576 pixlar och då ska du också välja PAL 720x576 när du startar ett projekt. Jag skulle dock gissa på att problemet ligger när du fångar materialet till datorn och inte gör det i full upplösning.

Vad menar du med "från annat håll"?

Postad

Hej, jag har köpt en 200x65-madrass till min 200x180 säng. Nu undrar jag varför madrassen inte täcker hela sängen. ;)

Kim-O, om du tänker efter har du redan svarat på din egen fråga.

Tekniskt tips dock; det går inte att ändra inställningarna för en sekvens i PPro efter att man skapat den.

Postad

"Jag skulle dock gissa på att problemet ligger när du fångar materialet till datorn och inte gör det i full upplösning."

Hur menar du? Hur gör man det i full upplösning?

Postad

Du kan om du vill ändra storleken på klippet genom att markera klippet du vill ha (när det ligger på tidslinan), klicka på Effect Controls, välj motion och sedan Scale. Du förlorar dock bildkvalitét på det sättet.

Postad
Hur menar du? Hur gör man det i full upplösning?

Läs vad Munthe skrev så förstår du principen. Materialet du fångat från din kamera är i sämre kvalité än projektinställningarna i ditt redigeringsprogram.

Vill du ha hjälp uppskattar jag också om du svarar på mina frågor, så jag slipper upprepa mig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...