Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu har jag skrivit här i manusavdelningen länge nog, så jag tänkte att jag själv skulle bidra med ett manuskript.

"Fängelseflykten",

En äventyrs/komedi i 1700-talets karibien.

Jag vet vad ni tänker.- Pirates of Carribbean. och det har varit en stor insperationskälla.

Se det som att min berättelse skulle kunna utspelat sig i samma universum.

Ingen idé att skriva ut synopsis på ett så pass kort manus heller. Filmen handlar då om..

James, en fattig sjöman som hamnar i fängelset, dömd till döden via hägning för mordet på sin far.

Tänkte väl göra klart manuset den här veckan. Så några spontana synpunkter innan sista versionen skrivs??

Postad

Då han kommit ut ur fängelset, (scen 17) så tycker jag att du ska använda lite andra ord, är han i småland eller Karibien? Kanske skippa ord som äng, skog, stuga och satsa på saker som öppen terräng/odling av något slag (sockerrör kanske), buskage/tung vegetation, hus? Bara för att få lite känsla då man läser.

James svammel inne i stugan behöver mera jobb, det är bara svammel. Jag får ingen klarhet i vad som sägs och det är bara rörigt och krystat.

Att skriva historier av detta slag kräver att man läser på, mexikanska soldater? Hur gamalt är Mexiko? Tror inte att de någonsin har haft något att göra ner i Karibien, spanjorer kanske?

Gevär? År 1728 tror jag inte att man hade gevär, eller? Tror att de kom senare mitten av 1800-talet kanske, samma sak med revolver, pistoler på den här tiden kunde man inte skjuta skott på skott med, eller?

Varför inte göra om det till en västern istället? (Oh, jag måste gå och se på "Butch Cassidy and the Sundance Kid" och äta en massa popcorn!!)

Postad
Gevär? År 1728 tror jag inte att man hade gevär, eller? Tror att de kom senare mitten av 1800-talet kanske, samma sak med revolver, pistoler på den här tiden kunde man inte skjuta skott på skott med, eller?

Musköter fanns redan på 1500-talet.

Postad
Då han kommit ut ur fängelset, (scen 17) så tycker jag att du ska använda lite andra ord, är han i småland eller Karibien? Kanske skippa ord som äng, skog, stuga och satsa på saker som öppen terräng/odling av något slag (sockerrör kanske), buskage/tung vegetation, hus? Bara för att få lite känsla då man läser.

James svammel inne i stugan behöver mera jobb, det är bara svammel. Jag får ingen klarhet i vad som sägs och det är bara rörigt och krystat.

Att skriva historier av detta slag kräver att man läser på, mexikanska soldater? Hur gamalt är Mexiko? Tror inte att de någonsin har haft något att göra ner i Karibien, spanjorer kanske?

Varför inte göra om det till en västern istället? (Oh, jag måste gå och se på "Butch Cassidy and the Sundance Kid" och äta en massa popcorn!!)

ja. det har jag inte tänkt på. miljöbeskrivningarna kan nog skrivas om lite mer ändamålsenligt. kansnek också byta arena.. hmm. ska fundera. havet är ju inget måste.

svammlet inne i stugan är väldigt rörigt, men det är också meningen. han kan inte säga rakt ut vad han vill då tappar scenen poängen. jag kunde ha gjort den precis hur som helst, förutom att skriva undertexten. det är ju en saga som berättar han James och hans syster Isabelles barndom. och hon fattar det tillslut, innan vi som läser det gör det. och då fick det bli på det viset.

jag tror som simon skriver att vapen har det har funnits bra länge. har gjort en del research. men sen är det inte så supernoga heller. bara det är häfftigt och folk tror att det kan ha hänt. te, sumoasiat i karibien? jaa.

Postad
Musköter fanns redan på 1500-talet.

Ja musköter ja men inte gevär. Musköter kan man väl inte ladda i en handvändning, eller? Är inte så bra på vapen... Men men...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...