Andy P Postad 10 januari 2008 Postad 10 januari 2008 Hej! Jag håller just på att bli bättre på videoredigering och kommer snart att uppgradera från min sunkiga Samsung DV-kamera till en HD-kamera. Valet står mellan en HDV (antagligen en Canon HV20) eller någon av AVCHD-kamerorna som blir vanligare och vanligare. Jag är lite bekymrad över arbetsprocessen när man arbetar med AVCHD eftersom det lär innebära en större belastning på systemresurserna. För att kunna utvärdera vad HDV respektive AVCHD skulle innebära för mig skulle jag vara jättetacksam om någon kunde visa mig till några filer i dessa format som jag skulle kunna ladda ner och prova arbeta lite med. För övrigt arbetar jag med Sony Vegas. Tack på förhand! 0 Citera
Karin-igen Postad 11 januari 2008 Postad 11 januari 2008 Jag hade en HG10 i ett par dagar innan jag bytte till HV20. Att jobba med filmerna i Ulead på min hempc (2,6ghz c2d) laggade något ini.... Köpte en iMac och allt gick mkt smidigare. Förutom att backup'a 3h material. Det tog alltsom allt 6h. Kan iofs beror på programmen också (körde iMovie vilket ingår i en iMac). Detta + att filerna blir ohyggligt stora gjorde att vi antingen fick köpa 2 hdd varje månad/varannan eller bränna ut på miljontals dvd'er. Eller byta till HV20. Och det gjorde vi. Saknar min HG10. Den var liten, TYST och jättesmidig. HV20 är inte något av detta men ändå bra mkt bättre. Helt klart bästa köpet är iaf vår iMac. :) Sök på HG10 i forumet och mer info om mitt köp & undringar finns. 0 Citera
Munthe Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 dvinfo.net brukar ha en hel del sånt i furumet. sök där. AVCHD rullar knappt på min Quad Core med 120MB/s sustained och 4GB RAM. Det är BETYDLIGT tyngre att rulla AVCHD än omkomprimerad 4:4:4 2K-filer. Fruktansvärt processorintensivt är bara förnamnet. 0 Citera
Max_H Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 AVCHD rullar knappt på min Quad Core med 120MB/s sustained och 4GB RAM. Det är BETYDLIGT tyngre att rulla AVCHD än omkomprimerad 4:4:4 2K-filer. Fruktansvärt processorintensivt är bara förnamnet. Uj vad segt...värre än jag trodde. Vilken mjukvara...? /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.