Reazor Postad 9 januari 2008 Postad 9 januari 2008 hej alla! jag e väldigt ny på AE och jag behöver lite hjälp. Det är så att jag tänkte använda vector paint och skriva något och sedan animate strokes. men då vill jag ha typ som gnistor eller något annat som faller ner för bokstäverna som den skriver. och med particle playground kan man ju göra lite sånt aktigt. så jag undrar... kan man göra så att particle playground följer vectoren? eller finns det något annat sätt att göra det jag e ute efter. tacktack 0 Citera
Max_H Postad 9 januari 2008 Postad 9 januari 2008 Du kan (bland annat) kopiera "pathen" från "Paint-effekten" och klistra in den som positionskeyframes på Particle Playgrounds Cannon-position. /Max 0 Citera
Reazor Postad 9 januari 2008 Författare Postad 9 januari 2008 okej .. men alltså jag försökte men fick inte det att funka :/ skulle du kunna beskriva bara lite kortfattat hur det e lättast att göra 0 Citera
Max_H Postad 9 januari 2008 Postad 9 januari 2008 Snabb beskrivning som förutsätter att du åtminstone kan "liiiiiite" om AE (i mitt fall CS3 men det borde funka i alla från 5.0 eller så). 1. Skapa ny Comp plus en ny Solid. 2. Lägg på Vector Paint eller vanliga Paint. 3. Dubbelklicka på soliden så den öppnas i ett egen fönster. 4. Ta fram paint-panelen i "Windows-menyn". Ändra "Duration" till "Write On" 5. Välj ett penselverktyg och rita på lagret. 6. Flippa fram paint-effekten i timelinefönstret, flippa ner till din "brush" och markera texten "Path". Tryck Ctrl-C. 7. Lägg på effekten Particle Playground. Flippa ner så du ser "Cannon" och makera "Position-texten" för Cannon. Ctrl-V. Klart. /Max 0 Citera
Reazor Postad 9 januari 2008 Författare Postad 9 januari 2008 hm..okej tack det verkar funka .. men alltså man kan inte byta duration... det e grått och man kan inte klicka på ngt .. 0 Citera
Max_H Postad 9 januari 2008 Postad 9 januari 2008 Trolig orsak: Du måste ha pensel-verktyget, inte pil-verktyget... /Max 0 Citera
Reazor Postad 9 januari 2008 Författare Postad 9 januari 2008 hm..jo men jag har penseln framme liksom men det går ändå inte :S 0 Citera
Max_H Postad 9 januari 2008 Postad 9 januari 2008 Om du kör med "gamla" Vector Paint så byt till den som bara heter "Paint" och har en liten 32" ikon på sig. (Om du kör AE 7 eller CS3). Annars tror jag inte det funkar att kopiera "path: en". /Max 0 Citera
Reazor Postad 9 januari 2008 Författare Postad 9 januari 2008 JAAA!! jag fick det äntligen att funka! tack så jättemycket max! :) /reazor 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.