Karin-igen Postad 4 januari 2008 Postad 4 januari 2008 Hej! Får inte upp HV20'an i "dela ut" och får inte upp "datorbilden" i kameran så jag lyckas inte exportera färdigt material tillbaka till bandet. Någon som kan hjälpa mig? Har googlat, sökt på div forum men alla trådar jag hittar om exporteringsproblem slutar i att "din kamera har ju inte DV-in"... Och det vet jag att min nyaHV20 har iaf. :D Enda problemet kan vara den stengamla firewirekabeln som jag har... Men innan jag skyller allt på den så vill jag kolla att det inte är någon SBR... :D Är ny på både Mac och på videokameror... /Karin 0 Citera
beta75 Postad 4 januari 2008 Postad 4 januari 2008 har du importerat med hv20 / klippt / och nu vill du lägga tillbaka? /KN edit: Du ska använda iMovie 6 istället. (LÄNK) Där kan du exportera till kameran. Tror inte det funkar i iMovie 8 Ska du exportera HD video till HV20 så se till att tidslinjen är i 1080i. Då kan iMovie & exportera tillbaka HDV. 0 Citera
Karin-igen Postad 4 januari 2008 Författare Postad 4 januari 2008 Detta är vad jag vill göra: Föra över importerat och redigerat material från HG10 till DV-band med HV20. Men, då jag är lite misstänksam mot formaten så kan vi säga att jag vill göra så här: Föra tillbaka detta till HV20: Importerade gamla band filmade med Sony PC100E - inte redigerade alls. EDIT: De gamla banden filmade med Sonyn är importade genom HV20 och inte Sonyn. 0 Citera
beta75 Postad 4 januari 2008 Postad 4 januari 2008 Jag tror du behöver iMovie 6 för att kunna föra tillbaka till DV/HDV-band. Ladda ner det här:http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html Problemet är att det inte stödjer din HG10. Så, filmerna som du gör med HG10 och klipper i iMovie 8 får du exportera ut som 1080i HDV. Eller motsvarande. Den filen lägger du i ett nytt projekt i iMovie 6 (1080i HDV). Sen exporterar du till HV20. Det borde fungera. Annars går det i alla fall att exportera ut en dv-fil ur iMovie8 och lägga den i en dv-tidslinje i iMovie6 och exportera till HV20 men med vanlig dv-kvalitet. /KN 0 Citera
Karin-igen Postad 4 januari 2008 Författare Postad 4 januari 2008 Onej.... Så jag kan inte använda iMovie 8 för ens redigering av filmer? För mig som är ny på detta så är iMovie 8 underbart att jobba med... 6'an är inte lika simpel... Eller kan man ha båda programmen installerade så man kan jobba med dem? Värdelöst att de i iMovie 8 har byggt bort stöd för DV... 0 Citera
beta75 Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Jag använder iMovie 6 men startade 8an för första gången igår för att prova och jag hittade ingen funktion för export till kamera. iMovie 8 är uppbyggt för att vara ett enkelt redigeringsprogram OCH ett klipparkiv. Tanken är att man ska ha alla sina mobil, digitalkamera och videoklipp på ett ställe. iMovie ska man bara ha filmerna i medan man jobbar med dem. Det kan finnas ett alternativ till för dig. Jag tror man kan exportera filmerna med Quicktime PRO. Ska prova lite här hemma, återkommer... /KN Edit: Så här får du göra: När du är färdig med din film (i HD storlek) i iMovie 8 och vill spara den på ett band så väljer du “Dela” och välj “exportera med quicktime”. I dialogrutan som du får upp väljer du quicktime-film och klickar på alternativ. Där får du välja alternativ för ljud och video. Video ska vara: Komprimering: Apple intermediate codec (klicka ställ in och välj Apple intermediate codec och 1080i) Kvalitet: Medium Dimensioner: 1440x1080 (klicka storlek och välj HD 1440x1080 16:9) Ljud ska vara: Format: Heltal (liten endian) fås genom att klicka på ställ in och välja “linjär PCM” Den filmen spar du någonstans, tex skrivbordet. Det blir en ganska stor fil. Starta iMovie 6 och välj nytt projekt. Välj 1080i. Lägg din film direkt på tidslinjen och välj i menynradel “Dela” och Videokamera. I det läget ska din HV20 vara igång, framspolad till den plats på bandet du vill spara filmen och i [PLAY] läget. Sen tar iMovie över och fixar det åt dig. Nu har du en färdigredigerad HD film på bandet. Om du vill så kan du ju lägga flera filmer efter varandra i tidslinjen och exportera ut alla på en gång för att spara lite tid. Hoppas det löser sig. 0 Citera
Karin-igen Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 STORT tack för det mycket utförliga tipset! Laddade hem HD6 igår som du sade, idag är den nere men när jag i "hämtade filer" dubbelklickar på .dmgfilen så får jag fel : Det gick inte att lägga skivavbilden på skrivbordet... fel 4960. Något tips? Mellanskillnaden mellan HV20 och HG10 kommer nog ätas upp av köpa Final Cut-programmet....... :( 0 Citera
beta75 Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Konstigt fel, var verkligen hela filen hemma? Eller hade den redan öppnat sig kanske? Annars får du ladda ner den igen. Final Cut är väldigt mycket mer avancerat än iMovie. Det är stora skillnader i hur programmen använder filmfilerna. Prova 6an ett tag för den ha i alla fall en tidslinje. /KN 0 Citera
Karin-igen Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Att redigera först i iMovie8 och sen i 6'an för att föra tillbaka till band känns.... uråldrigt. Är besviken över att stödet är borta för band i 8'an. Funderar på att skippa 8'an och köra på 6'an helt. Eller fixa Final Cut så man får ändå mer att pilla med. Förr eller senare kommer jag ändå sakna funktioner så om FC är bättre att jobba med så får det bli den. Om nu inte jag gillar 6'an. På PCn jobbade jag i Adobe Premiere och Ulead så helt nytt blir det inte med tidslinjer. Får greja lite med 6'an och se vad jag tycker. Stort TACK till dig för all din hjälp kring detta! Nu vet jag iaf hur jag skall få över filmerna till band. :) Tack!!! 0 Citera
beta75 Postad 5 januari 2008 Postad 5 januari 2008 Jag tror du kommer gilla iMovie 6 Anledningen att både 6 och 8 finns är för att de är så olika. Lycka till. /KN 0 Citera
Karin-igen Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Nu blir jag lite ledsen. Men mest trött. :( Gör som du skriver "Dela" väljer videokamera och so far allt bra. Får felmeddelande: "Kan inte exportera till kameran. Firewire-kameran är inte på eller tillgänglig. Det kan också hända om du har lagt till eller tagit bort en enhet på firewire bussen. Försök igen." Kabeln kanske är lite paj ändå? 0 Citera
Karin-igen Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Det jag vill föra över är filmat med HG10'an och jag vill använda HV20 att spela in det på bandet. Är det där skon klämmer? Skall jag välja något annat format för HG10-filmer? 0 Citera
Karin-igen Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Lyckas inte få filmer från iMovie8 som är Quicktime-exporterat till iMovie6 över till kameran. Vare sig om materialet är filmat med HG10, HV20 eller gamle PC100E. Däremot så funkar det att ta en ny film från HV20 till iMoive6 och tillbaka igen. Så kabeln borde funka. Vet inte hur många timmar vi har lagt ned på att försöka få iordning på vår videoutrustning... Köpte HG10 för att den skulle vara smidig, funkade inte bra att redigera på PC. Köpte iMac'en för att jag blev trött på PCn (och länge velat ha Mac för fotored.). Returnerade HG10 och köpte HV20 istället. Så om vi är tvungna att KÖPA FC så är det småpengar i vad vi har spenderat dessa dagar. För att inte tala om timmarna av semestern som gått. :( Men men, lite kul är det allt. Tyvärr är det 1 steg fram och 2 tillbaka mest hela tiden. Detta TROTS all hjälp jag får här! :) Imorgon åker vi till MediaMarkt och spanar lite på FC. Får se om det löser våra problem. 0 Citera
Karin-igen Postad 5 januari 2008 Författare Postad 5 januari 2008 Efter makens trixande så verkar det som att inställningen skall vara DV PAL istället för Apple codec. Nu får vi över HG10 material. :D :D Men, är det rätt eller får vi någon kvalitetsförlust? 0 Citera
beta75 Postad 6 januari 2008 Postad 6 januari 2008 dv pal är låg upplösning. Det går att föra över vilket 1080i material som helst till band med HV20 och iMovie 6. Jag förde just över en film som var skapad i After effects utan problem. Du måste bara ha rätt projektinställning i iMovie 6. Om du inte fixar det i iMovie så kommer du absolut inte fixa det i FC. Det är ett komplicerat program. Är ditt material i iMovie 8, från HG10 verkligen i HD? "Råkade" du inte göra om det till något annat vid importen med tanke på hur lång tid det tog. Har du blandat gammalt material från din SONY så är risken stor att det du "exporterar" fel. iMovie ställer då in sig efter den lägre upplösningen. /KN edit: Det verkar som om iMovie 8 importerar 1080i klipp som 960x540 i default. Det är förmodligen därför som det tog 3 timmar att importera från HG10. Den var ju tvungen att skala om allt. Om du högerklickar på ett klipp i iMovie 8 och väljer visa i finder så får du se den importerade filen. Markera den och välj Arkiv och visa info så står det hur stor den är. Förmodligen kommer det stå 960x540 I så fall är det den upplösningen du har. Då får du göra om det till DV Widescreen och lägga del på bandet med iMovie 6 Observera att för att det ska funka med export ill band så måste allt vara inställt på samma. Din film, iMovie 6 projektet och Kamerans rec inställning måste alla vara på antingen HDV 1080i eller DV widescreen eller DV. Längs upp i fönstret i iMovie 6 står det vad det är för projektinställningar - brevid projektnamnet. Om du lägger in material (filmklipp) som är annorlunda än dina inställningar (i ett tomt projekt) så ändras de till materialets och det kanske inte stämmer med kameran. 0 Citera
Karin-igen Postad 6 januari 2008 Författare Postad 6 januari 2008 Tack för att du undersöker så mycket! Dock så står det 1920*1080. Vi ändrade det när vi skulle ta över det. Problemet är inte komplicerade program osv. Problemet vi har är att veta exakt vilket av valen man skall göra när det gäller inställningar, format osv. Eftersom vi nu har 3 filmer i olika format och inspelade med olika kameror så gör det förvirringen ändå större. Hade vi hållt oss till bara en kamera så hade det varit lugnt. :) Kameran är alltid inställd på HDV - så står det iaf i displayen. 0 Citera
beta75 Postad 6 januari 2008 Postad 6 januari 2008 Om du, som jag skrev, med quicktime exporterar ut en film i 1080i med apple inter. codec så ska den gå att lägga in i en timeline i iMovie 6 och vidare till HV20. Jag har importerat från HV20 med iMovie 8 och lagt tillbaka det med iMovie 6, no problem. Jag importerade HDV från en SONY HVR-A1E i FC och lagt det med iMovie 6 på Band i HV20 Samma resultat med skapade klipp i After Effects. Det går utmärkt. Det viktiga är att göra på rätt sätt. Ska du blanda gammalt lågupplöst material med HD-material så får du antingen sampla upp det lågupplösta eller sampla ner det högupplösta. problemet är att du inte förklarar vad det är du vill göra. Du skrev att du ville ha HG10 (i iMovie 8) material till band med HV20 (iMovie 6). Lösningen på det står ovan. I iMovie 6 kan du välja på 4-5 olika videoformat och codec. i FC finns det 40-50 olika + att du kan skapa egna. För att HV20, eller vilken bandare som helst, ska kunna spela in en signal så måste den vara i "rätt" format. Du borde inte ha tre olika format utan två, DV och HDV. Ta det från början och förklara exakt vad det är du vill uppnå. /KN 0 Citera
Karin-igen Postad 7 januari 2008 Författare Postad 7 januari 2008 Hur som helst så fungerade det inte att göra som du skrev, vi gjorde säkerligen fel någonstans men det gör inget nu. Anledningen till att vi vill ha över det på band är för att kunna ta bort det från hdd'n. Det är inga viktiga eller speciella filmer som vi MÅSTE ha i HD. Vi överlever. :) Nu har vi iaf tack vare FCE fått över allt HG10 material till band så nu har vi inte det problemet längre. Sen om det blev i HD eller ej får kvitta. :) Har ingen HD-tv hemma som vi kan testa på ändå... Så nu blir det till att lära sig FCE och hitta rätt inställningar för HV20. Oftast så använder man väl samma inställningar ändå? Om man alltid spelar in i HDV och alltid vill ha det i HD-format på band?? Vi är inte intresserade av att göra egna inställningar el likn då vi är totala noviser på det. :) Så min fråga blir nu hur inställningarna skall vara vid följande scenario: Material filmat med HV20 i HDV Importerat, klippt och lite pillat med i iMovie8 Dela den till FC XML Pilla lite mer i FCE och spara ner den till band och DVD(?). Just nu under easy setup så står den på *hmm försöker komma ihåg* "HDV1080i 50" - något sånt, får kolla när jag kommer hem - skall få sitta hela kvällen och leka med programmet :) . 0 Citera
beta75 Postad 7 januari 2008 Postad 7 januari 2008 Den största skillnaden mellan iMovie och FCE är att iMovie ändrar i originalfilerna medan FCE bara läser dem. Allt som importeras i FCE hamnar i Capture scratch. Hur du ska ställa in i FCE beror på hur du vill ha det. Finns inget som är rätt eller fel. Du kan även blanda olika material i timeline. Jag hade tankat ut de filmerna som du vill ha ut iMovie som Apple Inter. Codec och sen lagt dem i FCE. Då behålls kvaliteten. För att bränna en DVD så använder du iDVD. Hur du än gör så är det bäst att hålla sig till ett program, Om du nu har FCE så använd det till allt i fortsättningen. Lycka till med din mac. /KNK 0 Citera
Karin-igen Postad 7 januari 2008 Författare Postad 7 januari 2008 Hmm... du har rätt. Det är bäst att hålla sig till ett program. Att allt bibehålls i FCE är en stor fördel. Tack för all din ovärdeliga hjälp!! /Karin 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.