Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Först, med Letus35 och ett tungt objektiv kommer du behöva rods för att inte bryta sönder monteringsplatan på Letus adaptern. Men om du håller dig till lättare objektiv (~500g) bör det inte vara någon fara. Rätta mig om jag har fel.

När du ställer in korrekt backfocus, behöver du en HD monitor. Sedan gör det ett flertal gånger så du försäkrar dig om korrekt fokus. Därefter kommer det alltid att vara svårt att fokusera på rörande objekt, då du alltid måste ändra fokusen när objektet närmar sig mm.

Här kommer ytterligare konst samma behov vid inspelningar som gäller mycket, du bör ha en extern monitor som hjälper dig att fokusera korrekt. Den lilla 2.8" på A1 tycks fungera för flera vid stillastående fokuseringar, men att fokusera ett rörligt objekt med den är omöjligt. Omöjligt i den grad att du inte kan se på LCDn om objektet är i fokus eller lite ur fokus.

Sedan lär dig mer om skärpedjupets (DOF) funktion här: http://snodart.com/tutorials.php

Lycka till.

• 1 månad senare...
Postad

tjena

har testfilmat lite med min letus just nu. Ofta (vet inte vilka faktorer som spelar in) har jag "grains" över hela bilden. även under bra ljusförhållanden????

(ja, jag har satt igång motorn)

Spana in bifogad bild.

Ljuset är idialiskt. objektiven är ok.

Det kan tyckas lite, men det märks av sjukt mycket då jag panorerar. Detta gå "grainsen" är fast i bilden medans omgivningen rör på sig när jag panorerar. Vad gör jag för fel??

Det är såpass ljust där jag spelar in att jag ställer bländaren på Canon A1 på 9,5 och sedan bländaren på objektivet (Canon FD 300 mm / 50 mm på ca 4-5F)

Ibland är det ok, ibland inte. Vet inte riktigt när det är ok???

letus35_2.jpg

Postad
tjena

har testfilmat lite med min letus just nu. Ofta (vet inte vilka faktorer som spelar in) har jag "grains" över hela bilden. även under bra ljusförhållanden????

Spana in bifogad bild.

Det kan tyckas lite, men det märks av sjukt mycket då jag panorerar. Detta gå "grainsen" är fast i bilden medans omgivningen rör på sig när jag panorerar. Vad gör jag för fel??

Det är såpass ljust där jag spelar in att jag ställer bländaren på Canon A1 på 9,5 och sedan bländaren på objektivet (Canon FD 300 mm / 50 mm på ca 4-5F)

Större bild

letus35.jpg

Postad
tjena

Spana in bifogad bild.

Jag har samma kamera. Även jag har en Letus. Även jag har grains överallt och har inte lyckats komma tillrätta med det. Jag är också tacksam om en lösning eller iaf en förklaring kan hittas.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...