thebandit Postad 23 december 2007 Postad 23 december 2007 Köpte nyss en Sony DCR-HC27, spelar in på DV-band och för över filmen till datorn med firewire i Windows Movie Maker. Jag väljer formatet dv-avi som tydligen ska ge samma kvalitet. Kopplar jag kameran direkt till tv'n så blir bilden helt ok. Kopplar jag datorn till tv'n via HDMI så blir bilden usel. Vad beror det på? För dålig dator/grafikkort? Windows Movie Maker är sämst? Förlust genom HDMI-kabeln? 0 Citera
beta75 Postad 23 december 2007 Postad 23 december 2007 Din DV-film har storleken 720x576 pixlar. Genom kameran konverteras det ut till en videosignal som i tvn skalas upp till den upplösning din platta tv har. När du kopplar in datorn via HDMI så ger du tvn en upplösning i windows och när du spelar upp ditt material där så är det den mediaplayer du använder som gör om bilden till fullscreen åt dig. DV-film spelas bäst upp på lågupplösta skärmar som crt-tv. När din tv får en lågupplöst signad direkt så fixar den till den så den ser så bra ut som möjligt men via datorn får den en högupplöst och där gör den ingenting. I vissa program tex quicktime så spelas även DV upp med lägre upplösning. /KN 0 Citera
thebandit Postad 23 december 2007 Författare Postad 23 december 2007 Det förklarar allt. Tackar! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.