Sazo Postad 23 december 2007 Postad 23 december 2007 Hejsan, jag stötte på ett problem när jag skulle spela upp ett dv-band igår. Det var första gången jag tittade på det och de klipp som var i början fungerade fint, men när det gick över till en annan inspelning (från ett annat tillfälle) blev bilden helt suddig (drygt hälften av pixlarna upplöstes eller bytte plats) och ljudet slutade att fungera överhuvudtaget. Det gick precis att uttyda vad det var för miljö, då vissa bitar av bilden var på rätt plats. Men i hela taget så var det omöjligt att titta på. Det jag kan säga i övrigt är att jag använt olika kameror för inspelning och uppspelning, jag spelade inte själv in det - det var min pappa. Vilken typ av kamera som användes vid inspelningen vet jag förtillfället ej, men om det behövs så kan jag säkerligen ta reda på det. Kameran jag använde för uppspelning var en som jag nyss har fått av min farfar, en Sony DCR-HC17E DV-Kamera. Då jag är total nybörjare på videoteknik skulle jag vilja höra med er som är lite mer kunniga om det här är ett hopplöst fall, eller om det går att reparera på något sätt? Jag skulle gärna vilja få det att funka, då det är en ganska minnesvärd stund för mig. Vad är det som kan ha hänt? Tacksam för svar, Mvh Lucas 0 Citera
Max_H Postad 23 december 2007 Postad 23 december 2007 Kan vara flera orsaker: - Trasigt band. - Smuts på din videotrumma. - Din pappas kamera är trasig (funkade filmen där?). - Din pappas kamera har ett "snett/felinställt" videohuvud vilket kan ge följden att bandet bara går att spela i just den kameran. - Kameran var inställd på LP - är känt för att ge problem i andra kameror. Ev hjälpmedel kan vara: - Spola bandet fram och tillbaka "med bild" - då kan ev smuts lossa. - Om dina egna band också ger problem, kör ett rengöringsband (max 2 x 10 sek). - Testa bandet i din pappas kamera igen. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.