Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena!

Tycker att jag får så trist ljud när jag spelar in speaker eller röst i allmänhet. Det känns mörkt och oskarpt på nåt vis. Jag kör Adobe Audition med Wavespluggar, mik: Röde NT2A, SE Reflexion Filter, preamp: VTB1, ljudkort: Juli@. Rödemiken är väl inte helt värdelös men preampen kanske är skit? Ljudkortet?

Jag skulle gärna gå någon kortare kurs (lr bra lärare) som kan lära mig mer om mikrofonval, kompressor, mjukvara osv? Gärna i Göteborg. Någon som vet om det finns/känner nån som kan visa mig?

MVH

Henrik

Postad

Prova att byta rum, fimpa alla bakgrundsljud och dämpa mer så det blir ordentligt torrt. Kör inte med pluggar eller filter vid inspelning, lägg på de senare.

Postad

Har själv Studio Projects VTB-1 som jag är väldigt nöjd med för sitt pris & jag använder MYCKET filitigt, så den behöver du nog inte oroa dig för :-)

Mörkt & oskarpt?? Hm, det här är kanske en dum fråga...men är du helt säker på att du använder micken åt rätt håll?

Vet inte hur det är mä just den, men mina Apex-mickar har en otrevlig tendens att vara svåra att avgöra vilket håll som är rätt fram bara av utseendet...

Eller har du kanske missuppfattat riktningen på den & använder den liggande med toppen mot munnen?

Som sagt, har ingen som helst aning om vilken nivå du befinner dig på, så du kanske tar dom här frågorna som en förolämpning. I så fall får jag be om ursäkt, men det är pretty much det eller att du kopplat in ett felaktigt inställt filter i kedjan jag kan tänka mig så här rakt av.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...