nykvist Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 Hej, nu ställer jag samma fråga en gång till fast under Redigering eftersom det nu gäller *vignettering i efterarbetet. Vilket program kan man använda och hur gör man för att vignettera bilden? Kan man göra det i premiere pro, isåfall - hur då? [*vignettering = nedtoning av en bilds hörn.] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nykvist Posted July 5, 2004 Author Share Posted July 5, 2004 Nu svara jag på min egen fråga här då. Det kan man göra i premiere under Video effects - Render - Ramp. Lite bökigt dock om man endast vill ha en liten vignettering för då får man lägga ena markören utanför fält. Har inte hittat om man kan göra cirkeln oval... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted July 5, 2004 Share Posted July 5, 2004 Ett mycket enklare sätt i AfterEffects hade varit att bara skapa en ny solid layer och göra ett hål i den med en mask och lägg massa "feather" på den, hade sett perfekt ut :) Men ditt sätt i Premiere funkar utmärkt det också :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppe Posted July 11, 2004 Share Posted July 11, 2004 Det enklaste sättet är ju att bara göra en PSD fil! sen om man vill ha mer/mindre så ställer man bara opaciteten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts