Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska snart framkalla och scanna 16mm-film från senaste kortfilmen. Håller på att kolla runt på de bästa lösningarna, men det är svårt att få bra svar eftersom de flesta bara har koll på just sitt område.

Ett problem är att jag vill göra lite avancerade wipe:ar och sånt i redigeringen och kan därför inte bara göra en enkel online på scanningstället.

Jag har en idé om att man skulle kunna göra en onelight på det först och få ut den på miniDV för att klippa. Sedan går jag tillbaka med min klipplista och finscannar bara de klipp jag använder. Dessa får jag ut på en hårddisk i färgdjup 4:4:4 och SD-upplösning.

Mina frågor är då:

1. Kan jag ta materialet från hårddisken och importera i något klipprogram i en vanlig hemmadator? Vilket redigeringssystem krävs?

2. Är det här det billigaste och smartaste alternativet för att ändå få hög kvalitet?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...