Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag är ny här på forumet :)

Här har ni mitt första försök till ett seriöst manus. Kom gärna med idéer till vad som jag kan förbättra.

(Ursäkta för vissa stavfel i det bifogade manuset.)

Kort beskrivning av handlingen:

Manuset handlar om en psykiskt sjuk flicka som ser Svarte Riddaren, en man med svarta kåpa och mask.

Det börjar med att hon drömmer, hon vaknar upp på psykhemmet och får reda på av en sjukvårdare att hon får åka hem, hon är botad. Men hon måste övervakas i en vecka innan man vet helt särkert. Några dagar senare går flickan och hennes övervakare i skogan, hon blir "kissnödig" och går iväg ock knarkar, då fåtr den ensamma övervakaren se Svarte Riddaren. När flickan kommer tillbaka till övervakaren, så har Svarte Riddaren fösvunnit och övervakaren ligger rädd på marken. Flickan springer fram till övervakaren och han förklarar att han har sett Svarte Riddaren, Flickan konstaterar att övervakaren yrar, men då kommer den Svarte Riddaren och rövar bort flickan till sin koja. Senare i kojan så får flickan reda på att Svarte Riddaren egentligen är hennes bror som har kommit hem från Frankrike för att ta hand om henne.

Svarte Riddaren v3.pdf

Postad

Jag har inte läst det ännu men jag har sparat det och ska försöka läsa då jag hinner, man jag hann ett liten bit och jag kan säga att du bör byta psykopaten mot tex flickan. Psykopat är ett sånt laddad ord och jag kunde bara se en dregglande Jack Nicholson halta runt med en yxa.

Postad

fint skrivet i presens hela väge. lite småfel uppställningsvis, men inget att bry sig om. men storyn? makes no sense. jag vet ju vad som händer, men varför? jag uppfattade det som händelser uppstakade efter varandra helt utan sammanhang. får no gör allt lite tydligare. varför har gösta hållit sig gömd? varför inte visa sig direkt? varför är sjukhusdirektören lika borta som sin patitent? varför har psykopaten inget namn? ser ingen anledning till att inte ge honom ett namn då han helle rinte kallas psykopaten. däremot att övervakaren så¨g svarte riddaren gjorde mig förvirrad. men sen när allt kom fram fattade jag. det var schysst.

jobba på. du har en bra idé- kom bara på lite mer strukturellt hur allt hör samman och gör skillnad.

Postad

Skulle vilja att karaktären inte ”heter” psykopaten, det finns ingen beskrivning av henne så det är enbart ”psykopaten” man har som info och då ser i alla fall jag någon med risigt hår och tvångströja. Är det så det ska vara? Hur gammal är hon?

”SJUKVÅRDAREN: När du kom till oss så sa du att du hade drömmar och synder.” Menade du syner?

”ÖVERVAKAREN: ’Det är... Det är ju du! Jag tror att jag svimmar.’ Övervakaren svimmar.” för mig så är det här humor, är det meningen?

”SVARTE RIDDAREN: Ja, det är jag. Gösta, din ende bror.”

”PSYKOPATEN: Men... Varför är du i Sverige? Vår familj bor ju i Frankrike, och de klarar sig inte själva.”

De här två meningarna är ganska trista, borde försöka visa lite mera istället för att ha karaktärerna tala om det för oss. Tex skulle psykopaten kunna krama om Gösta och fråga något om mamma och pappa, då förstår vi att de är syskon, om inte så gör man det då man ser skylten.

Jag håller med tomgrejs, varför frågar man sig då man är färdig. Vad var tanken bakom alltsammans? Varför klär brorsan ut sig till en riddare och rider runt i skogen?

Postad
Skulle vilja att karaktären inte ”heter” psykopaten, det finns ingen beskrivning av henne så det är enbart ”psykopaten” man har som info och då ser i alla fall jag någon med risigt hår och tvångströja. Är det så det ska vara? Hur gammal är hon?

”SJUKVÅRDAREN: När du kom till oss så sa du att du hade drömmar och synder.” Menade du syner?

”ÖVERVAKAREN: ’Det är... Det är ju du! Jag tror att jag svimmar.’ Övervakaren svimmar.” för mig så är det här humor, är det meningen?

”SVARTE RIDDAREN: Ja, det är jag. Gösta, din ende bror.”

”PSYKOPATEN: Men... Varför är du i Sverige? Vår familj bor ju i Frankrike, och de klarar sig inte själva.”

De här två meningarna är ganska trista, borde försöka visa lite mera istället för att ha karaktärerna tala om det för oss. Tex skulle psykopaten kunna krama om Gösta och fråga något om mamma och pappa, då förstår vi att de är syskon, om inte så gör man det då man ser skylten.

Jag håller med tomgrejs, varför frågar man sig då man är färdig. Vad var tanken bakom alltsammans? Varför klär brorsan ut sig till en riddare och rider runt i skogen?

Hej

Jo det ska stå syner (inte synder), jag ursäktar för stavfel.

När jag skrev det här manuset för fem år sedan så var det bara en plojgrej som jag och en tjejkompis kom på, det är därför det är lite humor ibland.

Jag håller med om att de där två replikerna mellan Gösta och flickan är lite trista, men jag ska försöka ordna till det på något sätt ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...