Tomas film Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Hej ! Alla hjälpsamma videofantaster. Jag arbetar med Premier pro 2, det går så sakterliga framåt då jag är nybörjare. Jag har ett projekt i 16:9 format viklet jag inte vill ändra. I detta vill jag importera en kortare filmsekvens som jag har digitaliserat från en Hi 8 kamera. Detta är väl i 4:3 format. Om jag drar in denna sekvens i mitt 16:9 projekt så blir det randigt på bilden. Finns det någon möjlighet att få den ursprungliga 4:3 sekvensen att fungera utan ränder i mitt 16:9 projekt och hur gör man i såfall? Bästa hälsningar Tomas 0 Citera
Max_H Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Hur har du fått in Hi-materialet? Hur får du 16:9 projektet in i 4:3 projektet? /Max 0 Citera
Tomas film Postad 26 november 2007 Författare Postad 26 november 2007 Hej! Max Stort tack för att Du tar Dig tid. Jo jag har skapat en blivande film i 16:9 med ursprungligt filmmaterial i detta format. Härefter har jag från den analoga Hi8 kameran kopierat över sekvensen på mini DV i min Canon XL2. Denna Mini DV har jag sedan kört in i datorn och lagt över filen i mitt 16:9 projekt. 0 Citera
Max_H Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 XL2 är ju både 4:3 och 16:9 - vad spelade du in det som från Hi8 kameran (det borde ju vara 4:3)? Om du högerklickar på videofilen i Premiere Pro's projektfönster och kollar på Interpret Footage, vad står det där? (Framförallt "Use Pixel Aspect Ratio from file:" DV PAL 4:3 är intressant och ska "Matcha" ditt klipp.) Stämmer inte kan du själv ange rätt sk. PAR. /Max 0 Citera
Tomas film Postad 26 november 2007 Författare Postad 26 november 2007 Jätte tack för snabbt svar Kan man ändra upptagningen i Xl2 till 4:3 format?, jag tror inte det när man spelar in från kopplad kamera, det är väl bara när man filmar direkt med XL 2. Det finns i alla fall inget angivet i bruksanvisningen om detta. Jag skall prova Dina förslag om inställningar i Premier pro 2. Tack än en gång och i värsta fall får jag kanske komma tillbaka med ny fråga. bästa hälsningar Tomas 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.