Gå till innehåll

Arkivfilmer


planet4

Recommended Posts

Hej Alla! Vi håller på att göra en dokumentärfilm och letar efter gamla dokumentär filmer/videp på tex krig från 70-talet samt nyhetssändningar. Man ser ju detta dagligen i dokumentärer och min fråga är om det fins något stort arkiv. Har SVT ett sådant. Hur fungerar copyright? Det kan ju bli sekvenser från massa olika käller...

 

Tacksam för svar....

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad den något kryptiska rubriken står för är Statens Ljud och Bild Arkiv. Där finns nog precis vad du behöver. Men jag är osäker på vilka regler som gäller om de ska lämna ut material.

 

SVT har även ett internt arkiv men hur länge och vad de sparar vet jag ej.

 

En fotnot till detta som kan vara intressant för alla filmskapare är att SLBA vill/ska ha in kopior på allt som säljs kommersiellt. Det vill säga om du/ni gör en kortfilm, bränner den på dvd och gör en upplaga större än 5 ex (tror jag att det är) så ska ni skicka en kopia för arkivering hos SLBA.

 

Läs mer på

http://www.slba.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Slå en pling till Tony Bodin på SVT så kan han leta upp det du behöver,

kommer inte ihåg några exakta priser man vi skulle betala ca 4000 kr för 3-4 minuter, för tillståndet alltså. Konstnaden för själva materialet är bara nån hundring,

man betalar så för jobbet som arkivarierna gör :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...