pld Postad 18 november 2007 Postad 18 november 2007 Hej! För några månader sedan började jag redigera på en ny film men då hade jag så lite utrymme på datorn så jag köpte en extern hårddisk som jag redigerade genom. Nu har jag då fått problemet att datorn inte kan hitta den externa hårddisken och eftersom filmen måste vara klar snart så tänkte jag köpa en intern hårddisk så får jag tanka in film materialet igen och redigera om filmen. Då uppstår det ett till problem; vad ska jag ha för typ av hårddisk? Det finns ju 3.5" Serial ATA, 3.5" IDE, 2.5 Serial ATA med flera. Kan man på något sätt kolla vad man ska ha för typ av hårddisk? Eller ska man gå in i burken och kolla vad för hårddisk som finns i den och köpa en likadan? /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 18 november 2007 Postad 18 november 2007 Har du SATA-anslutningar så är det att föredra - då kör du lämpligen en 3.5 SATA. Öppna och kolla, det går fortast. Att notera om din externa disk: Troligen är det, om inte disken låter illa, kretskortet i den externa lådan som är paj (är det en äldre LaCie så är det inte alls omöjligt... ;) ). Du kan troligen ta ur disken ur lådan och montera den i internt i burken och på så sätt rädda materialet. Då brukar iofs all garanti ryka men vissa återförsäljare kan ha "tillstånd" från tillverkare att göra en "räddningsmanöver". Vad är det för disk, och hur stor är den? /Max 0 Citera
pld Postad 18 november 2007 Författare Postad 18 november 2007 Tack Max! Du räddar liv! Nu brukar jag inte vara så mycket inne i själva burken för jag är för feg för det men hur kollar man om man har SATA-anslutning? Den externa är en Iomega och jag tror den är 360GB eller 500GB. /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 18 november 2007 Postad 18 november 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics En "farlig" problematik kan vara om din Iomega-disk har två "fysiska diskar" med en sk raidkontroller i lådans elektronik (datorn "ser" bara en disk). Du får ta hjälp av ngn kunnig människa och testa. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.