Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Jag är helt sprojlans användare så jag kanske postar knasigt eller nåt sånt, men måste prova :)

Det är så här att jag plockat fram min gamla dv kamera (Hitachi DZ-MV200E), fungerar iaf att leka med.

Hur som helst så blir filerna .vob när jag laddar över dem från kameran vilket resulterar i knas när filmen ska konverteras till annat format. Hur tusan ska jag ordna detta?

Sedan har jag en till fråga (om det är ok i samma tråd :) )

På kameran delas filmen upp i klipp och inte en enda stor fil. När jag lagt över filmen till datorn så känner Nero Essential tror jag det heter som det öppnas med av vilket klipp och kör dessa som chapters. Hur som helst jag vill få filerna så och inte en stor på 2 timmar som bara blir en enda röra.

Tusen tack till dig som kan hjälpa mig med min kreativa anda

Postad

Du behöver konvertera dina vob-filer på dvd-skivorna till något som du kan redigera. Tex .avi eller .dv filer

Det finns gratisprogran för det på nätet. Googla dvd to avi eller något.

/KN

Postad

Tack för ditt svar beta75.

Jag har letat här på forumet och hittat en massa program, men filen blir konstig. När kapitlet byts så försvinner några sekunder från klippet och kvalitén blir under all kritik.

Men jag ska testa att googla som du skriver och då får jag väl testa alla program tills jag hittar något tillfredsställande.

Postad

För att tillägga. En .vob-fil är komprimerad med mpeg2. Där är en kvalitesförlust. När du sen konverterar den filen så vill du ha format som förstör så lite som möjligt. Efter redigering så ska filmen konverteras till något som du kan titta på tex en DVD (mpeg2 igen). SOm du förstår så försvinner lite kvalitet i varje steg. Jag har för mig att det finns redigeringsprogram som kan redigera vob-filer direkt. Kanske är ett sådant du ska ha. Följde det inte med något med kameran? Eller på tillverkarens hemsida?

/KN

edit: hittade detta programmet "Mpeg Video Wizard". Det borde funka för dig att redigera i.

Postad

Nej jag köpte kameran begagnad och fick bara med det viktigaste: laddare, batteri och sådant. Den var så pass ny då så jag kunde ladda ner drivrutiner men nu är den fint "out of date" så jag hittar ingenting som passar till den här kameran

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...