Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu blir jag så trött! Så trött att jag måste få klaga ut lite här på voodoo.

Har precis nyss köpt Aspect HD från http://www.cineform.com En codec som skulle få det snabbare och smidigare att redigera HD i PPro.

MEN ICKE!!!! Hittills har det bara varit problem för mig. Bilden är osynkad med ljudet, PPro kan inte läsa VISSA klipp. (är bara svart med ett kryss i hörnet) Bilden ändrar färg vid uppspelning, När man klipper så klipper den tidigare och visar mer innan klippet när man spelar upp - stämmer inte alls! Problem med loggningen m.m.

Problemen är oändliga! Vad är det för fel på skiten? Eller är det bara jag som gör något otroligt fel? Alla säger att det ska vara så bra o smidigt! Har suttit med det i en månad nu o försökt lösa problem, men det känns som det bara blir fler o fler, och jag kommer aldrig igång med klippningen. Blir nog att klippa i m2t i alla fall.

Eller har någon någon mirakelmetod för att få allt att fungera som det ska? Vorde underbart när jag ändå lagt ut 3000:- på det!

Postad

Trist med problemen, håller på med en kortfilm i HD nu (720P) och har inga problem alls. Iofs ingen långfilm dock... Har tidigare haft strul med ljudstörningar vid klippen men dom problemen försvann med nån fix i version 4.

1. Har du kontaktat Cineform med en trouble ticket?

2. Antar att du kör senaste versionen..?

3. Om du inte får det att funka brukar dom, så vitt jag vet, aldrig krångla med att låta köpet gå tillbaka. Har sett flera fall (på hdvinfo) där kunderna haft datorer som inte "gillar" Aspect där köpet fått gå tillbaka utan tjafs. Testa att posta där också eftersom Cineform gänget "hänger" där.

/Max

Postad

Jo jag har skickat en ticket till dem. De brukar va rätt snabba på att svara, har klagat hos dem tidigare. Hoppas jag får ta tillbaka köpet.

Det jobbiga är att när jag klippt i m2t förut har AE haft väldiga problem med det. Hakat upp sig på vissa rutor o så. Så funderar på att ha kvar Cineform, för att när man lägger in det kunna flippa bilden och deinterlaca det direkt, behålla m2t-filen, klippa i den, exportera ut till cineform när man ska ta över det till AE, exportera ut det i okomprimerad avi när det ska tillbaka. Kanske krångligt sätt, men att kunna vända bilden och deinterlaca den direkt vid loggning är nästan bara det värt pengarna. Så kan det ju va så att det är min dator som inte gillar codecen, kan ju va bra o ha om man köper en ny... Men jag vet inte.

Postad

I det läget kan du ju möjligen överväga att byta till NEO (som i princip bara är codecen) - om du inte kan få hjälp med att få Aspect att funka vill säga. Inga compositing program jag testat gillar M2T-filer, och jag håller med om att AE inte heller är någon höjdare med M2T.

Good luck!

/Max

Postad

NEO är i princip bara codecen, utan "RT-editing mode:n" och effekterna (som jag aldrig använder) i PPro. Jag är dock osäker på in det fashionabla verktyget för deinterlacing/rätt vändning av bilden i ett svep finns med.

Har du fått ngn hjälp av Cineform?

/Max

Postad

Jag har bestämt mig för att köra med Aspect i alla fall. Men att klippa i ett vanligt HDV-projekt. För jag vet inte vad det är för fel, men när jag klipper i ett Cineform-projekt så blir det helt fel i klippningen. Om jag klipper på... säg efter 15 sekunder och sätter nästa klipp direkt efter, så blir klippet ungefär vid 14 sekunder och hoppar tidigare till nästa klipp när jag spelar upp det. Skummaste. Sen är det ju det här att den hoppar över effekter och sådant när man spelar upp med vilket jag tycker är jobbigt. När jag klipper i ett HDV-projekt är allt rätt, men Aspect-filerna är inte renderade. Fast det går smidigt att klippa ändå. Ingen fördröjning i starten heller. Tror du det håller i längden?

Postad

Superskumt... Jag vet att en del Aspect användare haft syndromet att timelinemarkören "hoppar" till slutet istället för att starta.

Kan jag på något sätt få tag i ett av dina klipp och testa här?

/Max

Postad

Det borde vi kunna ordna. Haha. ja det problemet har jag med haft, men det löst sig. Nu har jag istället problemet att när jag jag ska capture'a klippen efter att ha loggat dem, så skiter sig hela PPro. Skit skumt. Ska prova instalera om datorn nu, sedan skickar jag dig några klipp.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...