Jump to content

Recommended Posts

Posted

hjälp!

har precis installerat adobe premier pro för att klippe ihop en liten kortfilm, men när jag försöker importera klippen kan jag inte hitta dem. jag öppnar mappen där de borde ligga, men där är tomt. om jag importerar hela mappen kommer det upp "no importer found that supports this file type".what is ze problem? nybörjare som jag är har jag ingen aning... såatteh.. lite hjälp skulle vara uppskattat.

klippen ligger på datorn som DV files...

Posted

Inbyggt i Premiere finns det inget stöd för olika videoformat. Premiere använder i stället mediaplayerns alternativt quicktimes egen motor för att kunna spela upp/redigera olika videoformat. Går inte filen att spela upp i windows så kommer inte heller Premiere att kunna förstå formatet.

Du anger inte vilket format det gäller. Är det windows så antar jag att formatet är .avi med en dv-codec. Prova om klippen går att spela upp med Mediaplayern. Om det funkar så borde Premiere fungera. Om inte prova att installera om Premiere.

Detta är det bästa råd jag kan ge nu. Men om du skriver mer vilket format, codec, operativsystem etc så är det lättare att ge råd.

Mats Findell

Grängesberg

Posted
klippen ligger på datorn som DV files...

Hur kom klippen till datorn, direkt från DV-kamera till din dator?

Om ja, vilken kamera?

Inbyggt i Premiere finns det inget stöd för olika videoformat. Premiere använder i stället mediaplayerns alternativt quicktimes egen motor för att kunna spela upp/redigera olika videoformat. Går inte filen att spela upp i windows så kommer inte heller Premiere att kunna förstå formatet.

Så enkelt är det inte riktigt. Det finns format som du inte kan spela upp i Windows men som går utmärkt att spela upp i Premiere Pro utan dedikerade uppspelare, tex Panasonics P2-format. Det hela hänger på vilken/vilka codecs som finns installerade på datorn. Finns inte codecen - ingen uppspelning.

Posted

grejen är att det är inte min dator jag ska klippa på och den här dator har ingen fungerande fire wire port plus att det var linux. så jag slängde in filmen på en annan dator, mac, och över med filerna i quick time format på en extern hårddisk och sen bort till linuxdatorn. dock fungerade inte det så bra, så windows och premier pro installerades. så det är på den vägen filerna kom till datorn...

Posted
grejen är att det är inte min dator jag ska klippa på och den här dator har ingen fungerande fire wire port plus att det var linux. så jag slängde in filmen på en annan dator, mac, och över med filerna i quick time format på en extern hårddisk och sen bort till linuxdatorn. dock fungerade inte det så bra, så windows och premier pro installerades. så det är på den vägen filerna kom till datorn...

För att spara tid hade jag köpt ett firewirekort och fångat om filmen. :)