Rodge Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 När jag loggar in 16:9-material från min DSR 1500 AP (DVCAM-bandmaskin) till min gamla Discreet EDIT 6.5 redigering, så syns VITC-linjerna längst upp i bild. Det är ju inget problem när materialet visas på min referensmonitor eller på en vanlig TV, eftersom VITC-linjen ligger utanför "den synliga ytan". Men när materialet visas på en laptopskärm eller i ett litet fönster på t.ex. en hemsida, så syns linjerna längst upp i bild. Jag är ingen tekniskt kunnig kille, och det jag har försökt mej på för att lösa detta, är att i bandmaskinens meny ställa om "VITC OUTPUT" till "OFF - Do not output VITC" samt att välja bort "Accept VITC in addition to LTC" i redigeringen vid inloggning. Men ändå så finns linjerna längst däruppe i bild. Måste man croppa varje klipp på timeline för att få bort dem? Finns det några kunniga kamrater därute som kan hjälpa mej att förstå hur det hela fungerar, och hur man får bort dessa VITC-linjer från bildens överkant? /Rodge 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 http://img118.imageshack.us/img118/4271/vitajaevlaraender4hv.jpg Är den den vita linjen du menar? Isf, har diskuterats här förut, utan något riktigt svar. 0 Citera
Rodge Postad 7 november 2007 Författare Postad 7 november 2007 Tack Lilla Farbrorn. Jag kollade tråden du föreslog, men blev inte heller så mycket klokare. Den linje som jag har problem med består av ett antal horisontella mindre vita streck som tillsammans alltså bildar en streckad linje som går hela vägen från vänster till höger. Detta är den sk. VITC-tidkoden, men som den tekniskt okunniga person jag är, måste jag få hjälp med att få förklarat hur det hela fungerar och hur man kan ta bort den utan att t.ex. behöva maska eller croppa. /Rodge 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.