biglebowski Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Kan man redigera HD i dem flesta program eller måste man ha något speciellt, funkar tex. windows movie maker eller vad det heter? 0 Citera
Pehrbau Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Redigering av HD kräver rätt mycket av datorn och redigeringsprogrammet. De flesta "större" programmen klarar HD och HDV. Bl a Adobe Premiere Pro av senare datum, Final Cut (Apple), Avid Express och Grassvalley Edius Pro fungerar på HD. HDV är ett transportformat för att HDV kameror skall kunna få plats på ett band som har samma utseende som vanliga miniDV band men har högre krav på säkerhet av lagringen. HDV har både för och nackdelar men är nog det vanligaste HD formatet. 0 Citera
beta75 Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Sony Vegas är ett billigare alt till PC. iMovie 5 eller senare är gratis till Mac. /KN 0 Citera
biglebowski Postad 6 november 2007 Författare Postad 6 november 2007 okej, tack för svaren. jag funderar på att skaffa en hd-kamera med hårddisk, en JVC GZ-HD7E, finns det några nackdelar med hårddiskkameror, eller vet ni kanske något negativt med just den kameran? 0 Citera
beta75 Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Jag vet att det är lite krångel med Mac och vissa panasonics & JVC HDD-kameror. Man måste konvertera filerna och programvaran som följer med är bara till PC. Jag valde HDV av den enkla anledningen. Plus att Canon HV20 var så bra. /KN 0 Citera
biglebowski Postad 6 november 2007 Författare Postad 6 november 2007 ok, jag tänkte redigera på en Pc. Var det Sony Vegas Movie Studio Platinum 8 som du menade? När man ska bränna över filmerna sen så kan man väl använda vanliga dvd-skivor, jag hade tänkt att göra kortfilm så dem kommer ju inte vara så stora. man behöver väl ine använda blueray eller hd-dvd? 0 Citera
Pehrbau Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Vill du ha HD på skivan så måste du ha Blueray eller HD-DVD. Vanliga DVD duger till SD (DV). 0 Citera
biglebowski Postad 6 november 2007 Författare Postad 6 november 2007 Okej, tack så mycket för hjälpen! 0 Citera
beta75 Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Det finns tydligen även ett sätt att bränna HD på vanliga dvd-skivor och spela upp i toshibas HD-dvd. Annars om du använder en dator som TV så kan man ju bränna vanliga datafiler på vilket medium som helst bara det får plats. Med en HDV kamera så kan man ju spara färdigredigerad HD på band och spela upp på tex en plasma. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.