Jump to content

Blanda HDv å SDv?

Rab

Recommended Posts

Slutproduktionen kommer bara hamna på nätet tror jag, äre lugnt då? Så som jag har förstått det så äre lite skillnad på att redigera HDv, vad är den stora skillnaden? Har inte allt för kraftfull dator heller. en vanlig 3.0 ghz p4 processor å 2 gb i ram. Tror ni att den pallar att tugga HD?

Du skriver inte vilket program du kör, men ska det hamna på webben skulle jag solklart köra DV. HDV drar mer datakraft, är "segare" att klippa, tar längre tid att rendera osv.

Din burk ligger på gränsen... i alla fall om du kör PPro 2.0 eller senare.

/Max

Jag håller på med ett timslångt projekt som i huvudsak är inspelat i HDV. Det ingår också en del SD-material både i 4:3 och 16:9 (äldre saker som inte går att återskapa) som ligger på samma tidslina i de sequencer som har alla formaten. Slutmålet är HD på blueray men till en början lägger jag allt på vanlig DVD. Det har fungerat utmärkt att direkt från redigeringsprogrammet i HD-läge konvertera till m2p och sedan lägga resultatet på en DVD RW. Jag har inte märkt något konstigt med kvaliteten än möjligen att färgerna är något annorlunda vilket kanske inte heller är så underligt.

Tänkte köra i PPro cs 3 å i After effects. Ev. i vegas om jag har svårt att lära mig Ppro. Men så jag tjänar alltså inget på att filma i HDv om slutprojektet ändå blir DV? Går det att filma i hDV å sedan captura i i DV eller nåt?

För det är nämligen så att vi ska spela in en film i vinter å jag kommer inte vara närvarande hela tiden å då har ett par kompisar en kamera fast en HDv kamera, som dom ska filma med när jag inte är med.

Nästan alla HDV kameror kan "nedkonvertera" till DV vid uppspelning (en av de få som inte kan är JVC's GYHDXX serie). En del tycker att det ser bättre ut att filma i HDV och sen skala ner det, inte alla dock. Men då har du i alla fall materialet i HDV för ev senare bruk.

/Max