Jump to content

Funderingar om Adobe Premiere Pro 2.0 och Adobe After Effects 7.0

Recommended Posts

Posted

Jag har sökt och letet men inte hittat något matnyttigt trots att jag tror att de flesta i början har samma problem.

I AP så sparar jag ju mitt project, som kan öppnas i AE. Om jag då har en hel film där, så känns det väldigt klumpigt att skicka en hel film så. Skall jag bara klippa(kopiera) bort en scen eller hur bör man göra?

Därefter i AE så kan man ju expotera sitt allster med text och effekter, men när jag har gjort det så "följer" inte texter/effekter med till AP.

Jag har precis börjat med dessa program så jag hoppas att ni har överseende med mina nybörjafrågor.

Posted

Jag sparar ju projectet som en *.prproj fil. Då är det ju hela filmen. Jag kan ju hämta upp prproj-filen i AE, och får då hela filmen(detta tror jag inte är rätt att jobba så).

När jag sedan är klar i AE så kan jag ju exportera filen till PP. I detta fallet så får jag inte med mig vad jag har gjort i AE.

Jag försökte att markera en scen i PP och sedan klistra in i AE, men misslyckades totalt.

Jag gör väll helt fel, så jag vore tacksam för lite tips här.

Posted

Detta har varit diskuterat många gånger och rätt eller fel metod är väl beroende på projektets storlek, komplexitet, dit tycke/smak osv.

Om jag minns rätt, om man "bara" kör AE och PPro i datorn, har det en viss betydelse vilken ordning man installerar programmen. Har för mig att AE ska i först (men är inte säker). Men du ska alltså kunna kopiera ex två klipp på PPro's timeline och sedan klistra in dom i en AE comp.

/Max

Posted

Måste bara fråga dig Max_H; var du onsdagen 10/10 på Bergakungen i Göteborg på Adobes föreläsning om deras Creative Suite paket?

/Jesper