Jump to content

AVID Xpress Pro Problem

Luin

Recommended Posts

Jag kan inte se videon när jag Playar, men när jag drar med musen över timeline så rullar bilden bra... Antingen blir det svart eller första frame syns när jag playar, dok hör jag ljudet bra.

Har uppdaterat drivrutiner till grafikkortet, har sett dok att dok vill att man ska installera drivisar som är från 2005 på Nvidia .. men det låter helt knäppt.

Finns det nått annat sätt?

Vilken version av Avid Xpress Pro? Har inte varit i den svängen på ett tag, men det är ett klassiskt Avid-problem. Det ska finnas grafikdrivers i goodiesmappen - testa med dessa. Funkar så funkar det. Glöm inte att ta bort (avinstallera) de andra först.

För du har väl inget ATI-kort i X1X00-serien???

/Max

Jag kan inte se videon när jag Playar, men när jag drar med musen över timeline så rullar bilden bra... Antingen blir det svart eller första frame syns när jag playar, dok hör jag ljudet bra.

Visste det var lite av en chansning, men jag köpte en HP 6521 med Vista och GeForce 8400M för att redigera i Avid Xpress Pro 5.6. Hade hört om kompabilitetsproblemen i Vista... så jag blev glatt överraskad när Avid installerades och startade utan problem!

Men som du säger; bilden rullar aldrig.

Tänkte att Quicktime kanske behövdes (Avid varnar vid uppstart om det inte är installerat) eller att det var något strul med körning från min externa disk – men det hjälpte varken att installera Quicktime eller flytta projekt och material till intern disk. Har rotat runt bland inställningarna i Avid, men utan framgång.

Jag (som mac-junkie) har lite dålig koll på just windows och grafikkort. Hur fungerar det med drivrutiner, var ligger de och var laddar man hem nya och gamla versioner? Och är det en bra idé att börja trixa med dem?

Det känns så fånigt att allt ska fungera bra, förutom den lilla (nja) detaljen att bilden inte rullar... Bild visas ju när man klickar på timeline! Kan det inte ha med någon inställning (playback eller nåt slags buffring) att göra?

Tips?

Meddela jättegärna genast om du löser det Luin!

Max! Klassiskt Avid-problem säger du? Vet du vad det brukar bero på?

Och: vad är det för Goodies-mapp du nämner?

I Progam/Avid/Utilities/nVidia ligger en fil som heter:

84.26_forceware_winxp2k_english_whql

Vad gör den tror ni? Undrar av rent intresse...

Quicktime bör vara i - Avid gillar, för att inte säger älskar Quicktime.

Progam/Avid/Utilities/nVidia = Den grafikdriver du bör använda. Men som du ser på namnet så är den för XP - inte Vista.

Du avinstallerar i Kontrollpanelen och startar sen filen i Utilitiesmappen. Men jag tvivlar på att Vista låter dig installera filen.

Lite läsning i ämnet finns ju här: http://www.avid.com/exchange/forums/thread/171125.aspx

Edit: Och ännu mer läsning verkar visa att ingen får det funka med Vista.

/Max

Okej.. Jag ska pröva installera den drivisen. Blev dock nervös när jag skulle avinstallera den gamla, får rutan:

"Alla drivrutinkomponenter tas bort permanent från datorn"

Kommer jag enkelt kunna reparera/återställa? Enligt windows-hjälpen kan man ju det... men rutan säger annat?

(Grymt snabbt svarat! Tack. Ska läsa sidan du länkar noggrant också...)

EDIT: Äsch... Vi hoppar över det. Jag prövade att installera direkt men den vill mycket riktigt inte göra det under Vista. Försöker man lura setup.exe med ett XP-kryss på kompabilitetsfliken finns det istället "ingen hårdvara som stöds".. Så Avid-drivisen är helt enkelt inte vår lösning.

Näe det problem vi har är nog overlay, dvs. att Avid använda Overlay med openGL. Har inte hittat mycke info om detta hur Vista hanterar detta.

Oxå detta fenomen har jag haft med Dual monitors.. dvs. när jag kör Skärm plus att jag kopplat till min 42 tums plasma, att det inte går att köra en video på båda samtidigt utan att ena blir svart bild och andra får finfinbild.

Ska prova att koppla Dual monitor igen och se om jag får full bild på tvn.

Finns det något sätt att koppla ut Fullskärm i Avid ? Jag kollade på BIN/Settings och där finns fullscreen men det finns inget sett att koppla ut detta?

PS. jobbar med Avid på mitt jobb men där kör dom XP med Quad kort plus mojo. Älskar att redigera i avid. ( SVT nyheter och sport)