Jump to content

QT vägrar visa 16:9

GatoRojo

Recommended Posts

Skall göra om en 4:3 produktion till 16:9. När jag lägger ut den till mpg är allt frid och fröjd, men när jag lägger ut den som *.mov så vägrar quicktime visa den i 16:9 format. Istället visas filmen i 4:3 - fast ihoptryckt (cirklar blir ovaler).

Mina inställningar är (TV4 reklam):

PAL 720/576

Aspect 1.42 (anamorphic)

Quicktime

Motion JPG B

Är det nån som vet varför det inte funkar...eller är det så att när TV4 spelar upp den visas den i det rätta formatet? Och att det bara är min QT som luras av dimensionen 720/576 och skiter i aspect ratio...

Om din film är en DV wide så är det helt rätt. DV PAL är alltid 720*576 dvs 4:3 men det pixelratio 1.42 så är det en Wide, anamorphic. (pixlarna är fyrkantiga men när filmen spelas upp visas de som rektangulära)

Ska du göra en .mov så får du rendera ut den som (720x1.42)*576 = 1024*576 (16:9)

Men TV4 ska fatta att min fil är en anamorphic. Dvs DV wide

/KN

Om du öppnar filmen i Quicktime så kan du välja "Visa filmgranskare" i menyn. Där kan du se hur filmen spelas upp. Vilken upplösning osv.

På mina DV wide PAL filer stor det bla:

format: DV, 720 x 576 (1024 x 576), Miljontals

Det borde det göra hos dig också. Annars har inte anamorphic läget följt med renderingen.

Vilka program kör du?

/KN

tack för svaren...

Jag kör QT 7.2. När jag kollar filmgranskaren anger den bara 720/576...inget om 1024/576. Men jag kollade med TV4, och fick reda på att det är helt ok. Jag får lita på dem och skicka upp filmen i god tid så det inte blir förseningsböter på 5000 lök...