Ubbe Postad 26 september 2007 Postad 26 september 2007 Hej, ett återkommande problem jag (och andra) har är att när jag tittar på mina 16:9-dvd:s gjorda i t ex DVD Architect eller Encore DVD i en 4:3-tv, så fladdrar överkanten på bilden; gränsen mellan det svarta bandet och bilden. Nån som vet hur man kan undvika det förutom att croppa bilden? Tv:n måste stå på 4:3 eller auto, inte "16:9", likaså dvd-spelaren, annars blir bilden hoptryckt på höjden. Jag har alla inställningar på 16:9 både i redigeringsprogram och dvd-program. (exporterar med DV AVI, fladdret syns inte på dator-dvd-spelare) Tack för hjälp PS. Kom på en följdfråga för tekniskt insatta - om jag importerar ett utexporterat klipp i Premiere och croppar det och exporterar ut det igen, sker då någon som helst försämring i bildkvaliteten på själva bildytan? DV ska ju vara generationsfritt men jag har ändå hört att det inte alltid gäller. Nu pratar jag om att använda samma codec. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.