Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ser att det är många frågor ang. rendering.

Här kommer en till.

Sitter med ppro 2.0 och ska rendera mitt projekt som är 1 timme långt. Skall sen brännas ut på dvd.

Jag väljer att rendera till mpeg-DVD och då är frågan vilket alt. man ska välja under preset. Det finns "PAL progressiv 4:3 High Quality 7 mb CBR 1 pass" - "PAL progressive 4:3 High quality 4 mb VBR 2 pass" - Det finns andra alternativ också fast då ej med "progressive".

Vilket ger bäst kvalitet?

Ser att första alternativet (7 mb CBR 1 pass...) blir filen störst, men det kanske inte innebär att den blir bäst...eller?

Sitter med detta just nu och uppskattar om nån vet lite snabbt.

Tack.

Postad
Ser att det är många frågor ang. rendering.

Här kommer en till.

Sitter med ppro 2.0 och ska rendera mitt projekt som är 1 timme långt. Skall sen brännas ut på dvd.

Jag väljer att rendera till mpeg-DVD och då är frågan vilket alt. man ska välja under preset. Det finns "PAL progressiv 4:3 High Quality 7 mb CBR 1 pass" - "PAL progressive 4:3 High quality 4 mb VBR 2 pass" - Det finns andra alternativ också fast då ej med "progressive".

Vilket ger bäst kvalitet?

Ser att första alternativet (7 mb CBR 1 pass...) blir filen störst, men det kanske inte innebär att den blir bäst...eller?

Sitter med detta just nu och uppskattar om nån vet lite snabbt.

Tack.

CBR innebär en konstant bitrate, vilket innebär bättre men också att filstorleken inte alltid hamnar var man vill. VBR innebär en variabel bitrate beroende på hur mycket som visas i videon, den tar allstå den bitraten som behövs, där du också kan begränsa max. och min. bitrate. Beror helt på hur stor filen blir på slutet som avgör vilket av dem du kan använda. Har du långa klipp kan du inte alltid köra CBR. VBR i 2 pass brukar oftast ge mycket bra kvalité och helt okej storlek. 2 pass innebär att mjukvaran först går igenom klippet en gång och "förbereder" hur den ska rendera det, i andra passet gör den helt enkelt det.

Progressiv ger bättre bild kvalité än Interlaced. Men för att få full nytta av det måste du spela in i progressivt. Spelar du in i Interlaced körs annars en s.k "de-interlacing", de gör iallafall inte att videon för lika bra kvalité som en progressiv version av det. Dvs så länge du inte har en förbannat dyr och bra de-interlacare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...