megawatti Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 Tjenare, jag äger en Panasonic gsnv-500 och ja.. Undrar vad alla dessa lins betekningar betyder.. Tex Förstoring "2x" Så ifall vi säger att jag har 12x zoom, får jar 14x zoom då? eller blir de dubbelt? alltså 24? Snälla berätta för mig. Sen vill jag ha en billig sådan här lins, ska nämligen filma från håll, tex motorcyckel åkning osv. några tips på det? Mvh Simon! 0 Citera
beta75 Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 Förstoringslinserna gör att du kan gå närmare objektet dvs närgränsen blir bättre. Ju högre x-tal x1 x2 x3 x4 osv desto närmare kan du gå. Funkar bra för att få oskarp bakgrund om man vill det. Annars är det en telekonverterlins du menar. Står det x2 där så menas det att din brännvidd blir gånger 2 dvs om din zoom är är utan 3,3-39,6mm och med 6.6-79.2mm. Alltså fortfarande 12x fast dubbel vid teleläget och hälften vid vidvinkelläget. Hoppas det klarnar. 0 Citera
megawatti Postad 18 september 2007 Författare Postad 18 september 2007 Förstoringslinserna gör att du kan gå närmare objektet dvs närgränsen blir bättre. Ju högre x-tal x1 x2 x3 x4 osv desto närmare kan du gå. Funkar bra för att få oskarp bakgrund om man vill det. Annars är det en telekonverterlins du menar. Står det x2 där så menas det att din brännvidd blir gånger 2 dvs om din zoom är är utan 3,3-39,6mm och med 6.6-79.2mm. Alltså fortfarande 12x fast dubbel vid teleläget och hälften vid vidvinkelläget. Hoppas det klarnar. aha! För att förenkla så kan man säga att de är fortfarande 12 gånger, fast dubbelt så "Inzoomat". Fyfan då blir de en sådan då. 0 Citera
beta75 Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 Värt att notera är att skärpan kan avta så snåla inte på priset. Har du HD-kamera så köp en som är anpassad till det. /KN 0 Citera
megawatti Postad 18 september 2007 Författare Postad 18 september 2007 Nej då hederlig dv. Kommer inte byta på år, eftersom ja. Internet. Tänkte också skaffa en vidvikel, inte för mycket och inte för lite, så 0.5? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1562524 Finns den möjligtvis på något annat ställe, för Scandinavian har en tendes till att vara lite dyra.. 0 Citera
beta75 Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 jag har en Raynox 6600 pro till min HV20. Funkar bra och fin skärpa. Panasonics linser ska annars vara bra har jag hört. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.