nikonicanon Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 Hej videonördar Jag är nybörjare på video (men fotonörd) och har skaffat en Canon HV20. Jag vill bara utföra den enkla uppgiften att överföra mina band till hårddisken med full kvalitet - alltså mpeg2 (inget quicktime, avi microsoftmedia eller andra suspekta format). Har tillgång till Premiere v7.0 men vill hellre använda något enklare program eftersom jag inte ska redigera. Jag har kraftfulla datorer med firewireingångar men vid inkoppling kommer inget tecken. Vad ska man använda vid endast uppspelning? Finns något billigt/gratis/enkelt för överföring av HD? Tacksam för svar Göran 0 Citera
wiberg Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 jag borde själv göra samma när det gäller alla band!! =) har fortfarande kvar band sen i vintras som inte har gjorts något åt. men jag tror hdv split borde funka för endamålet. //johan 0 Citera
Arclight Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 Hittar inget Premiere Pro din kamera eller ? Vill du bara spela upp banden ska de finnas utgångar så att du kan koppla kameran till din TV och glo direkt, men för att glo i datorn och överföra är det FireWire som gäller såklart. Bara för att rämtta så verkar de som att du tror att avi och quicktime och div. är sämre än MPEG2, det handlar inte alls om det. Anledningen till att ditt material är i MPEG2 är för att de ska kunna platsa på ett vanligt Mini-DV band, med en del kompression som MPEG2 innebär, även om det är en någorlunda bra en. 0 Citera
Max_H Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 PPro 1.0 (7.0) stöder inte HDV. Men det borde funka med HDV split. /Max 0 Citera