nikonicanon Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 Hej videonördar Jag är nybörjare på video (men fotonörd) och har skaffat en Canon HV20. Jag vill bara utföra den enkla uppgiften att överföra mina band till hårddisken med full kvalitet - alltså mpeg2 (inget quicktime, avi microsoftmedia eller andra suspekta format). Har tillgång till Premiere v7.0 men vill hellre använda något enklare program eftersom jag inte ska redigera. Jag har kraftfulla datorer med firewireingångar men vid inkoppling kommer inget tecken. Vad ska man använda vid endast uppspelning? Finns något billigt/gratis/enkelt för överföring av HD? Tacksam för svar Göran 0 Citera
wiberg Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 jag borde själv göra samma när det gäller alla band!! =) har fortfarande kvar band sen i vintras som inte har gjorts något åt. men jag tror hdv split borde funka för endamålet. //johan 0 Citera
Arclight Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 Hittar inget Premiere Pro din kamera eller ? Vill du bara spela upp banden ska de finnas utgångar så att du kan koppla kameran till din TV och glo direkt, men för att glo i datorn och överföra är det FireWire som gäller såklart. Bara för att rämtta så verkar de som att du tror att avi och quicktime och div. är sämre än MPEG2, det handlar inte alls om det. Anledningen till att ditt material är i MPEG2 är för att de ska kunna platsa på ett vanligt Mini-DV band, med en del kompression som MPEG2 innebär, även om det är en någorlunda bra en. 0 Citera
Max_H Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 PPro 1.0 (7.0) stöder inte HDV. Men det borde funka med HDV split. /Max 0 Citera
nikonicanon Postad 21 september 2007 Författare Postad 21 september 2007 Tack för väredfull information, men vad är HDV split? Tydligen får jag köpa en ny version av Premiere - kanske det räcker med Elements. Är det någon som har erfarenhet av andra program? Ser att Dustin erbjuder ett femtal i amatörklassen som ligger rätt jämt i pris. MAGIX Movie Edit Pro 11 verkar annars vara det billigaste och har svensk support. Vad vinner man annars på ett redigeringskort med firewire-ingång om man redan har firewire ? \Göran\ 0 Citera
wiberg Postad 21 september 2007 Postad 21 september 2007 Hdv split har ju fördelen att det är till för att, ja på ett enkelt sätt få in materialet i datorn. för i tex då arkivering. Ska man redigera det, ja då krävs det ju som du nämnde tex premiere. Har du redan ett firewire-kort så ser jag ingen anledning till o utöka dom platserna!? Om man då inte har nytta för det, tex diskar. //johan 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.